Het nieuwe gemixte drankje in blik is geïnspireerd op de wereldwijd populaire barcocktail waarbij Jack Daniel’s Tennessee Whiskey en Coca-Cola al langer worden gecombineerd. Maar nu is ook het supermarktschap aan de beurt voor de in een nieuwe drank samensmeltende iconische merken. ‘Het ARTD-schap (alcoholic ready-to-drink) groeit hard’, verklaart Roland van Buchem, ARTD Lead bij Coca-Cola Europacific Partners.
‘En daar past Jack Daniel’s & Coca-Cola RTD heel goed bij. De nummers 1 in whisky en frisdrank komen bij elkaar. De beide merken hebben ook een rijke historie. In 1892 werd de Coca-Cola Company opgericht in de VS en distilleerderij Jack Daniel’s is in 1875 van start gegaan, eveneens in de VS. Ze zijn in die zin historisch gezien absoluut met elkaar verbonden’, aldus Van Buchem.
Mexico
Mexico was de eerste markt waar in november 2022 Jack Daniel’s & Coca-Cola RTD werd gelanceerd. Japan, de Verenigde Staten en een aantal Europese markten zijn de volgende die de mixdrank zullen introduceren.
Van Buchem: ‘Nederland is een van de eerste landen die er mee van start gaat. Dat de merken elkaar ook hier opzoeken is een katalysator voor succes. In Mexico ging de rotatie de eerste twee maanden na lancering zelfs met 7 tot 8 keer omhoog.’ Aanvullende wereldwijde markten zullen in de loop van 2023 aansluiten, waaronder geselecteerde landen in Latijns-Amerika, Azië en Afrika.
Trots
Clara Verhoeven is ook erg blij met de samenvoeging. ‘Klanten reageren heel positief. We zijn heel trots op deze lancering en geloven erin. Het is een goede match, ook qua smaken. In de horeca is Jack Daniel’s gemixt met Coca-Cola niet voor niet de meest bestelde mix.’ Op de blikverpakking zijn de herkenbare en iconische elementen van beide merken terug te vinden. Het gedurfde rood en het Coca-Cola logo gecombineerd met Jack Daniel’s zwarte verpakking en Old No. 7 handelsmerk.
‘Het knalt dan ook van het schap’, zegt Verhoeven. De nieuwe drank is verkrijgbaar in een 330 ml blikverpakking in diverse (online) supermarkten zoals Albert Heijn, Jumbo, Plus, Flink en Picnic. Maar ook bij bioscopen (Pathé, Kinepolis, Vue), festivals en travellocaties zoals onder andere NS kiosk en stationhuiskamers is de innovatie te vinden.
Verantwoord introduceren
Aangezien het deels om alcohol gaat, is een zogeheten digital-first marketingcampagne gestart om Jack Daniel’s en Coca-Cola op verantwoorde wijze te introduceren aan volwassenen. ‘Conform de richtlijnen die hiervoor gelden vanuit onze eigen verantwoorde marketingstrategieën in samenwerking met Stiva (Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie) is deze campagne opgezet’, legt Verhoeven uit.
Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Via zelfregulering zorgt Stiva ervoor dat jongeren zo min mogelijk bereikt worden en dat de inhoud van alcoholreclame geen onwenselijke elementen bevat. ‘We focussen dan ook vooral op de doelgroep van 18 tot 35 jaar, maar eigenlijk is deze drank voor iedere volwassene heel erg toegankelijk’, verklaart Verhoeven. ‘Dat geldt voor zowel vrouwen als mannen.’
De campagne om de nieuwe drank onder de aandacht te brengen bestaat uit verschillende elementen, zoals een ATL-campagne, grote zichtbaarheid op social media, PR, online video, bannering en Out of Home-reclame. ‘Ook op de winkelvloer zullen we nadrukkelijk te vinden zijn.’
Experience
Tijdens Paaspop (7 en 8 april) is er ter ere van de lancering een unieke experience voor de festivalbezoekers georganiseerd. Bezoekers werden op vrijdag- en zaterdagavond na de slotact verrast met een spectaculaire droneshow. De show liet op unieke wijze zien hoe de iconische Coca-Cola en Jack Daniel’s samen werden gevoegd tot de nieuwe Ready-To-Drink blikverpakking.
Dit artikel is gesponsord door Coca-Cola.