Bij het grote publiek is Verstegen bekend van de kruidenmixen in de supermarkt, maar dat is slechts een deel van de markt die het bedient. Het familiebedrijf, dat al 137 jaar bestaat, is ook toeleverancier aan andere foodbedrijven, zoals vleesverwerkers en foodservicebedrijven. Sterker nog: zo’n zestig procent van de kruiden, marinades en sauzen wordt op klantspecificatie geproduceerd.
Het maken van de productieplanning voor de vijftig afvullijnen is iedere dag een ingewikkelde puzzel, vertelt chief operations officer (COO) Manfred Lukkezen. ‘We leveren geen volumeproduct dus het gaat om relatief kleine batches. Je wilt gedurende de dag echter ook weer niet te veel van product wisselen, want het ombouwen van een productielijn gaat ten koste van je rendement. We moeten het als bedrijf vooral hebben van onze innovatie en flexibiliteit. Het assortiment wordt continu vernieuwd. Zeker vijftien procent van de producten die we nu maken, hadden we vorig jaar nog niet.’
Spoedjes en overwerk
Voor de productie- en voorraadplanning gebruikte Verstegen tot voor kort zijn ERP-systeem aangevuld met Excel. Orders werden deels handmatig berekend, op basis van omzetcijfers uit het verleden, maar dat is volgens Lukkezen niet meer wenselijk. ‘De markt wordt veeleisender en je moet perfect
leveren. Doordat we niet altijd de juiste voorraad hadden, ontstonden er veel spoedjes. Mensen moesten regelmatig overwerken.’
Verstegen was toe aan een professioneel planningsysteem en koos voor Slim4 van Slimstock. ‘We zochten een oplossing die zich al heeft bewezen’, vertelt de COO. ‘Slim4 is een systeem waar veel collega-foodbedrijven en ook klanten mee werken, dus de mensen van Slimstock snappen onze business. Ze weten wat onze klanten belangrijk vinden en kunnen hierop het systeem inrichten. Dat was voor ons essentieel.’
Tussen twee vuren
De nieuwe software wordt gefaseerd ingevoerd. In eerste instantie om de vraag te voorspellen en de retailvoorraad te optimaliseren - dit deel is nu live - en later om de hele supply chain aan te sturen. Het integraal afwegen van ‘demand’ en ‘supply’ is cruciaal, stelt Arjan Levisson van Slimstock. ‘Je zit als foodbedrijf tussen twee vuren: aan de ene kant heb je de klant, die steeds hogere eisen stelt, en aan de andere kant heb je met de volatiliteit van de toeleveringsketen te maken. Om hier als foodbedrijf soepel in te laveren, zonder al te veel derving of overvoorraad, moet je over een responsieve supply chain beschikken. Je hebt een systeem nodig dat signalen uit de markt snel oppikt en deze doorvertaalt naar voorraad eindproduct, productie-orders en een grondstof- en verpakkingenbehoefte.’
Omslag in denken
De implementatie is halverwege, maar Lukkezen ziet nu al dat die gewenste responsiviteit er voor Verstegen daadwerkelijk gaat komen. ‘Er heeft een omslag in ons denken plaatsgevonden’, constateert hij. ‘We waren gewend bij het maken van de planning achteruit te kijken, naar de verkoophistorie, en ons verder op de klantorders te concentreren. Maar nu leren we stap voor stap om meer vooruit te kijken. De software van Slimstock maakt een forecast en vertaalt die automatisch naar het optimale voorraadplan. Dit neemt onze planningsafdeling werk uit handen en brengt rust in de logistieke operatie. Chauffeurs hoeven veel minder over te werken, terwijl het servicelevel juist omhoog is gegaan.’
De positieve resultaten bieden ook hoop voor het ordergestuurde deel van de omzet. Grote industriële klanten plaatsen hun orders namelijk steeds korter van tevoren, zodat het lastiger wordt om op tijd capaciteit en ingrediënten te reserveren. Ook de vele wisselingen in assortiment bemoeilijken het inkopen van de juiste grondstoffen. Arjan Levisson van Slimstock: ‘Net als voor eindproducten moet je ook voor grondstoffen en verpakkingen een voorraadplan maken, een voorraadplan dat dynamisch kan reageren op veranderingen in de vraag. Met een ERP of met Excel, lukt je dat niet.’
Forecast-gestuurd
Het doel is dan ook om ook het industriële deel van het assortiment proactief te gaan plannen, vervolgt Lukkezen: ‘We krijgen steeds meer vertrouwen in de forecasts en durven het nu wel aan om al te starten met produceren voordat een klantorder definitief is.’ Volgens Levisson sluit dit ook helemaal aan bij de S&OP-gedachte waar Verstegen naartoe wil. ‘De salesafdeling maakt een demand plan op basis van de forecast, aangevuld met de marktinformatie die ze van klanten ontvangen. Je weet hierdoor al eerder welke potentiële bottlenecks of tekorten er ontstaan en kunt hier dan op anticiperen. Je komt dan niet meer zo snel voor verrassingen te staan.’
Door de overstap naar forecast-gestuurd produceren kan Verstegen beter inspelen op de vraag, slimmer inkopen en de productielijnen beter benutten. ‘Met Slim4 zijn we proactief geworden’, aldus Lukkezen. ‘Voorheen was iedereen druk met Excel en gingen we vaak pas produceren als er een order binnenkwam. Als ik hier nu over nadenk is het eigenlijk een wonder dat dit al die 137 jaar goed is gegaan.’
Dit artikel is gesponsord door Slimstock.