Het belang van een goede forecast

Het belang van een goede forecast

Voor foodbedrijven is een goed forecastproces cruciaal. Want kun je nauwkeurig voorspellen wat je klant gaat bestellen, dan kun je efficiënter inkopen of produceren met minder derving. Je leverbetrouwbaarheid gaat omhoog én je kunt verser leveren. Er zijn drie belangrijke vraagstukken die invloed hebben op het forecastproces. Slimstock licht ze uit.

1. Wat is de waarde van historische data?

Door inflatie, de oorlog in Oekraïne en andere disrupties, is de consumentenvraag zeer grillig. Verkoopcijfers en data uit het verleden verliezen hun voorspellende kracht. De marktinformatie en data van klanten worden juist relevanter. Een voorbeeld zijn de geplande promoties bij retailers. Omdat die voor enorme pieken in de vraag zorgen is het zaak dat supply chain afdelingen hier op tijd van op de hoogte zijn.

Daarom adviseert Slimstock om externe data een expliciet onderdeel van het forecastproces te laten zijn. Actiekalenders en forecastcijfers van retailers moeten snel en goed in planningsystemen worden verwerkt. Voor grote klanten is het verstandig om de inkoopforecasts die zij aanleveren, te vergelijken met de eigen forecast. Laat een planner of verkoopmedewerker de verschillen beoordelen en pas hier indien nodig de eigen forecast op aan.

Combineer het beste van twee werelden: grote klanten forecast je op artikel-/klantniveau en de rest van de vraag voorspel je op artikelniveau”

2. Op welk niveau ga je forecasten?

Een andere afweging die gemaakt moet worden is op welk niveau je de vraag gaat voorspellen: bereken je in één keer de totale vraag of de vraag per artikel of klant? ‘Hoe gedetailleerder, hoe beter’, hoor je soms, maar dat is niet altijd het geval. Een forecast op klant-/artikelniveau kost planners veel tijd en vergroot de kans dat ze zich in details verliezen. Op dit niveau zijn er ook minder data beschikbaar, waardoor de statistische forecast minder betrouwbaar wordt.

Slimstock adviseert om het forecastproces zo te organiseren dat je optimaal gebruik maakt van datagedreven voorspellingsmodellen en tegelijkertijd zo praktisch mogelijk de marktkennis van commerciële mensen benut. Combineer het beste van twee werelden: grote klanten forecast je op artikel-/klantniveau en de rest van de vraag voorspel je op artikelniveau. Grote klanten die wekelijks bestellen, zijn namelijk prima statistisch te forecasten en verdienen aandacht van sales. Kleinere klanten, die minder vaak bestellen, kun je beter op een hoger niveau forecasten.

3. Hoe reageer je op afwijkingen?

Promoties en feestdagen zorgen voor fikse uitschieters in de vraag. Die wil je niet alleen goed kunnen voorspellen, je moet ze ook herkennen en er gepast op reageren. Optimaal reageren op afwijkingen vergt een uitgekiende wisselwerking tussen mens en systeem. Planners zijn schaars en moeten hun tijd efficiënt besteden.

Slimstock adviseert management by exception toe te passen. Routinematige beslissingen worden geautomatiseerd en afwijkingen met grote impact worden door menselijke planners opgepakt. Een planningssysteem dat afwijkingen herkent, prioriteert en aan de juiste persoon toewijst, biedt hierbij uitkomst.

Dit artikel is gesponsord door Slimstock.

Growers United kent de consument 'delen inside-informatie met partners'

Growers United kent de consument 'delen inside-informatie met partners'

In plaats van puur te sturen op lage prijzen en hoge volumes, wordt het steeds belangrijker om te investeren in onderscheidend vermogen. Samen met partners in de foodretail verkent telerscoöperatie Growers United groeipotentieel voor toegevoegde waarde in de markt. Hiervoor voert Growers United eigen markt- en consumentenanalyses uit.

Trade marketing manager Milou Velis en senior brand manager Chiel den Otter presenteren hun nieuwe Mora Oven & Airfryer snack Empanadas.

Mora geeft tussendoorschap van de diepvriessnacks een impuls met Empanadas

Mora heeft weer iets nieuws: Empanadas. De in Latijns Amerika en Zuid-Europa populaire gevulde deegproducten zorgen voor vernieuwing en onderscheid in het tussendoorschap is de verwachting.

Arrondi verbruikt gemiddeld zo’n 70 procent minder energie dan reguliere koelmeubelen.

Arrondi: het koelmeubel van de toekomst

Koninklijke Smeva introduceert Arrondi, een gesloten zelfbedieningsmeubel dat van alle kanten te openen is. Het zogeheten 'shoparound koelmeubel' verbruikt tot 70 procent minder energie met tot 35 procent minder vloeroppervlak dan open koeleilanden.

Het 50-jarig bestaan is voor team Riedel aanleiding voor een mooi feestje.

Tijd voor feest: Riedel viert halve eeuw Appelsientje

Appelsientje bestaat 50 jaar. Dat mag niet ongemerkt voorbij gaan. Vanaf deze week wordt er in een nieuwe commercial een ode gebracht aan '50 jaar zon in Nederland'. Met fraaie nostalgische beelden die de bijzondere relatie van Nederlanders met de zon illustreren en Roxanne Hazes die dit op eigentijdse wijze muzikaal begeleidt. En met verschillende verrassende introducties, waarbij we ook populaire sappen uit het verleden terugbrengen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.