Vorig jaar de eerste plaats, en die plek nu weten vast te houden; is deze overwinning nog mooier?
Commercial & managing director Mark Laros: ‘Een waardering van je businesspartners blijft altijd mooi. Maar inderdaad, het kunnen vasthouden van een eerste plaats en daarmee consistentie laten zien, is misschien nog wel mooier.’
Trade Marketing Manager Benelux Jan-Jaap Jansen: ‘De basis van samenwerking vertrekt vanuit de klant en dus gaat het om klanttevredenheid. Dat maakt dit voor ons en alle teams een heel mooi compliment.’
In accountmanagement steekt Perfetti Van Melle ver uit boven elke andere leverancier in deze groep. Wat is jullie aanpak?

Sales Manager Nederland Marjon van der Heijden: ‘We proberen outside-in te denken. We hebben intensief contact met onze retailers. We luisteren en nemen hun ideeën mee terug naar onze organisatie om te kijken wat daarin mogelijk is. Als manager geloof ik er erg in dat je je team vertrouwen moet geven en waardering. Dat is de cultuur en de empowerment die het team nodig heeft om boven zichzelf uit te kunnen stijgen. Daarnaast investeren we veel geld en tijd in opleidingen, en bezoekt het team veel winkels om te zien wat er op de winkelvloer gebeurt. Tot slot werken we nauw samen met marketing en trade marketing.’
Ook de trade marketing is volgens de retail bij jullie zeer goed. Wat zijn jullie uitgangspunten?
Jansen: ‘Onze afdeling heeft één doel en dat is om de categorie te laten groeien. Dat doen we op een objectieve wijze, met een heldere categorievisie en daaraan gekoppelde groeidrijvers. Wij verkopen vanuit onze afdeling dan ook groei en geen Perfetti. We zien dit ook als onze rol als marktleider.’

Met een 7,39 is ook de score in supply chain management hoog, hoger dan vorig jaar. Vooral de prestatie op “Nakomen leveringsafspraken” is bijna een vol punt hoger. Wat hebben jullie hierin kunnen verbeteren?
Laros: ‘Hier zijn we ook heel blij mee. We focussen op transparantie en betrouwbaarheid. Samen met onze third-party logistics partner streven we ernaar om alle afspraken na te komen. Daarnaast hebben we afgelopen jaar twee succesvolle SAP-go-live’s gerealiseerd. Dankzij een zorgvuldige aanpak en goede communicatie naar onze klanten is die ingrijpende verandering met hulp van alle teams zeer soepel verlopen. Die aanpak is zeer gewaardeerd door de klanten.’
Welke mogelijkheden zien jullie om komend jaar deze goede samenwerking met de retail op zo’n hoog peil te houden?
Jansen: ‘Boven alles gaan we door op de ingeslagen weg. We zien nog voldoende basis voor groei. Net als vorig jaar blijven we daar het initiatief in nemen.’
Van der Heijden: ‘We blijven veel tijd investeren in onze retailers en kijken uit naar het vervolg van onze intensieve samenwerking in 2025 met als doel samen de categorie aan te jagen.’
Dit artikel is gesponsord door Perfetti van Melle.