‘Het is onze missie om de wereld plantaardig te laten eten’, vertelt Roel Goudsmits, Sr. Brand Manager bij Bonduelle. ‘En om zo bij te dragen aan onze gezondheid en die van de planeet.’ Nederlanders eten veel te weinig groenten. ‘Gemiddeld zo’n 134 van de 250 gram die dagelijks wordt aanbevolen’, verduidelijkt hij. ‘Dat is slechts 54 procent.’ Ook eten we veel te weinig peulvruchten. ‘6.4 gram in plaats van de aanbevolen 20 gram. Dat is slechts 32 procent.’
Kansen tijdens het lunchmoment
De groente-intake vindt hoofdzakelijk plaats tijdens de avondmaaltijd; ruim 85 procent. ‘De kans om meer groente te eten zit dus op een ander moment op de dag’, vertelt Goudsmits. ‘Het lunchmoment is dan ook een uitgelezen kans om meer groente binnen te krijgen.’ Echter gunnen we onszelf tussen de middag niet veel tijd om te eten, blijkt uit onderzoek. ‘Om precies te zijn; 26 minuten’, verduidelijkt Category Development Manager Liesbeth Dufornee. ‘En dat is inclusief de bereiding. Zo’n zestig procent van de Nederlanders vindt een lunch met groenten bereiden ‘gedoe’, en dus kiezen we nog regelmatig voor de vertrouwde boterham.’
Makkelijk Middag Maaltje
Maar tegelijkertijd staan we wél enorm open voor lekkere plantaardige en gezonde alternatieven voor de lunch. Daarom ontwikkelde Bonduelle Lunch Bowl; een kant-en-klare maaltijd voor tussen de middag, waarmee je op een makkelijke en lekkere manier zowel groenten als peulvruchten en granen binnenkrijgt. ‘Koud of warm te eten’, legt Goudsmits uit. ‘Thuis of op kantoor. En waarmee je, samen met de avondmaaltijd, met gemak de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en peulvruchten binnenkrijgt.’
Drie opvallende smaken
Lunch Bowl is in november ingestroomd en is verkrijgbaar in drie heerlijke varianten op basis van quinoa, spelt of bulgur, in combinatie met peulvruchten, groenten en kruiden. ‘Voor consumenten herkenbare en tegelijkertijd verrassende smaken’, legt Dufornee uit. De ready to eat-maaltijd wordt aangeboden in het groentenconservenschap. ‘Voor de shopper de meest logische plaats voor lekkere, gezonde en makkelijke groenteproducten. Met een frisse, kleurrijke uitstraling springen de verpakkingen goed in het oog, waardoor de drempel om het eens te proberen laag is, merken we.’
Gekozen Product van het Jaar 2022
Proeven is natuurlijk pas écht geloven, vult Goudsmits aan. ‘Daarom hebben we bij verschillende supermarkten tastings op de winkelvloer gepland zodra het weer mag.’ Consumentenonderzoek laat zeer positieve reacties zien en de bereidheid tot aankopen is groot, weet Bonduelle. ‘Lunch Bowl heeft een overweldigende goedkeuring van de consument gekregen’, vertelt de senior brand manager enthousiast. ‘Het product werd beoordeeld met een 8.0! En is uitgeroepen tot Gekozen Product van het Jaar 2022.’
Uniek binnen de categorie groentenconserven
Het aanspreken van de consument met een ander eetmoment op de dag is uniek, vertelt Dufornee. ‘Van oorsprong is de groentenconservencategorie behoorlijk ingrediëntgedreven. Met Bonduelle Lunch Bowl bieden we consumenten een heerlijke kant-en-klare oplossing, voor ook nog eens een nieuw moment op de dag; de lunch. Hiermee verbreden we echt de categorie. Bovendien voegt het product waarde toe. Makkelijk en lekker voor de consument, en waardevol voor de retailers.’
Bonduelle gaat Lunch Bowl het komende jaar extra onder de aandacht brengen, onder andere met een televisiecommercial in week 3 tot en met 6. In het voorjaar komt er een online campagne en uiteraard gaat Lunch Bowl meelopen in de promo. ‘We kijken vooruit’, vertelt Dufornee. ‘Gezien de succesvolle introductie kunnen we nu al zeggen dat we nieuwe varianten aan het ontwikkelen zijn. Varianten die een gezond en groenterijk lunchmoment nóg makkelijker maken en die zorgen voor nog meer waarde in de groentenconservencategorie.’
Dit artikel is gesponsord door Bonduelle.