Daan Heijink
Hoofdredacteur
Daan Heijink geeft leiding aan de redactie van Distrifood en is nauw betrokken bij de evenementen en doorontwikkeling van de titel.
Hoofdredacteur
Daan Heijink geeft leiding aan de redactie van Distrifood en is nauw betrokken bij de evenementen en doorontwikkeling van de titel.
Ankie van Wersch, sinds een half jaar directeur bij MVO Nederland, roept supermarkten op meer samen te werken op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Ze zouden een voorbeeld kunnen nemen aan andere competitieve branches, zoals de luchtvaart.
Terwijl de branche worstelt met torenhoge kosten en Jumbo en Plus de handen vol hebben aan hun eigen uitdagingen, koerst Albert Heijn ongestoord verder op zijn eigen pad.
Roland Palmer, neef van wijlen Jaap Blokker en topman bij Alibaba, koopt samen met een consortium de naam Blokker terug van de curator. De koper wil 'de Blokkerformule de komende periode weer opbouwen', stelt het bedrijf.
Na Nederland en België bestormt Holie's met zijn ontbijtgranen nu ook het Verenigd Koninkrijk. Merick Schoute en Valentijn van Santvoort durven zelfs te dromen van de stap om hun granola's, muesli's en repen in de Verenigde Staten te lanceren. 'Daar is het probleem van suiker en obesitas letterlijk en figuurlijk groot.'
Spar Nederland stelt Tom Bussink aan als nieuwe CFO. Bussink startte zijn loopbaan bij De Boer Winkelbedrijven en werkte onder meer bij Hema, de NS en Intergamma.
In een jaar waarin de hele branche margepijn ervoer, nam Jumbo een aantal radicale besluiten. Jumbo draaide bij grote A-merkleveranciers de duimschroeven aan voor een lagere inkoopprijs, stopte met vleespromoties en lanceerde het merk Jumbo's. Directeur sales Anrico Maat slaat een brug tussen directie en ondernemers in roerige tijden en blikt terug op 2024.
De kanshebbers voor de Industributie-trofeeën 2025 zijn bekend. Op 11 februari 2025 worden de prijzen uitgereikt in het Afas Theater in Leusden.
Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink denkt dat supermarkten grote stappen op gezondheidsvlak zoals het terugschroeven van reclames voor slechte producten, niet durven te zetten. Angst voor afvloeiing regeert.
Het keiharde inkoopbeleid van internationale allianties, als Everest, is gevaarlijk en moet geen trend worden, stelt retailprofessor Laurens Sloot in gesprek met Distrifood.
Albert Heijn krijgt het certificaat B Corp, een onderscheiding voor bedrijven die naast winst sociale en ecologische impact nastreven.