'Als je bij Riedel aan de Top komt, dan moet je voor jezelf gaan beginnen!'

'Als je bij Riedel aan de Top komt, dan moet je voor jezelf gaan beginnen!'
Riedel wil het leukste en meest ondernemende bedrijf in Nederland zijn.

Wanneer je binnen Riedel drie keer van functie bent geswitcht, is de volgende stap het gat van de deur. 'Om voor jezelf te beginnen!', leggen Commercieel Directeur Leonie Kortleve en Algemeen Directeur Bas Boswinkel uit. 'Ondernemerschap staat centraal in alles wat we doen en dat stimuleren we maximaal. Zelfs als dit betekent dat iemand buiten onze organisatie verder gaat.'

Het échte verschil maak je door het zelf te doen, weten Leonie en Bas uit ervaring. Het besef hoe belangrijk ondernemerschap is, drong keihard door toen zij een aantal jaar geleden, samen met mededirectieleden Chantal Singels en Patrick Hill, de plannen uitwerkten voor hun eigen bedrijf.

‘Gewoon aan de keukentafel’, vertelt Leonie, ‘met je hoge hakken in de modder. Een hele omslag als je weet dat we hiervoor bij multinationals werkten. Grote organisaties, waar veel moet worden overlegd en alles over meerder lagen heen moet.’ ‘En waar ik zo’n 90 procent van de tijd aan het vergaderen was’, verzucht Bas. ‘Aan die keukentafel hebben we niet één keer vergaderd. Hier werkten we gewoon, en goede ideeën kregen razendsnel vorm.’

Verantwoordelijkheid en vrijheid

Dit verfrissende, op ondernemersgeest gestoelde bedrijfsmodel, werd hun gedroomde ideaal voor het nieuwe Riedel; weinig schakels en veel zelfdenkend vermogen, om creativiteit aan te wakkeren en snelheid te creëren. Vier jaar later is dit werkelijkheid, vertelt Bas. ‘Iedere afdeling heeft slechts één laag onder zich en in ons bedrijf is niets geheim. Want als je goed wil samenwerken, is transparantie essentieel.’ Riedel wil het leukste en meest ondernemende bedrijf in Nederland zijn.

Juíst dat ondernemerschap zorgt voor motivatie en unieke ideeën”

Leonie: ‘Dit doen we door onze medewerkers zoveel mogelijk verantwoordelijkheid én vrijheid te geven. Ondernemerschap binnen de organisatie, dus. Want juist dat ondernemerschap zorgt voor motivatie en de unieke ideeën en concepten die nodig zijn om het verschil te maken.’ En als je dus voor de derde keer binnen Riedel van job bent veranderd, verklaart ze, ‘wordt het tijd om je vleugels uit te slaan, met als doel het écht zelf te kunnen. Dat gevoel kennen we zelf maar al te goed en dat stimuleren we dan ook.’

Boerenverstand

‘Nieuwe medewerkers schrikken zich dood als ze hier aan de slag gaan!’, vertelt Bas gekscherend. ‘Zodra ze te horen krijgen hoeveel verantwoordelijkheden ze in de praktijk hebben. Het grotendeels zelf aan de slag gaan maakt het werk echter juíst uitdagend, merken ze al snel. En het dwingt ze om weer te vertrouwen op hun boerenverstand, op hun intuïtie. Hierdoor slagen ze erin om onbevangen -en dus origineel- te denken.’

Niet alleen de eigen medewerkers worden op deze manier uitgedaagd, vertelt de algemeen directeur. ‘Toen ons reclamebureau vroeg wat we wilden bereiken met een campagne, antwoordden we droog: een basisverkoop van acht eenheden per winkel, per week. Van vage percentages naar concrete verkoopdoelen… daar konden ze in eerste instantie even he-le-maal niets mee. Toen de eerste verwarring echter eenmaal verwerkt was, werden ook zij enthousiast. En dat hernieuwde enthousiasme straalde weer af op de creativiteit.’

Als onze mensen hun eigen plannen eigenlijk iets te spannend vinden, roepen wij: doen!”

Samen risico’s durven nemen

Behalve ondernemerschap is een flinke dosis lef belangrijk om vooruit te komen, vinden de directieleden. Bas: ‘We willen graag dat onze medewerkers hun hoofd boven het maaiveld uitsteken, dat ze nét dat stapje verder durven gaan. Als ze hun eigen ideeën eigenlijk iets te spannend vinden, roepen wij “doen!’’ Wanneer zo’n idee verkeerd uitpakt, gaat overigens geen enkele kop eraf, benadrukt hij. ‘We nemen altijd samen het risico.’

Hetzelfde geldt voor het in de markt zetten van nieuwe concepten en het betreden van nieuwe categorieën. ‘Zoals we het afgelopen jaar bijvoorbeeld hebben gedaan met CoolBest in zuivel en ijs. Wij zorgen uiteraard voor oplossingen bij problemen, maar retailers moeten ons wel de kans geven om het te proberen. Samen met ons dat risico durven nemen. En dat doen ze.’

Kies maar!

Dat vertrouwen om nieuwe dingen te proberen is grotendeels gestoeld op openheid, vertelt Leonie. ‘We delen veel met onze partners, zowel de leuke dingen als de minder leuke, en staan open voor feedback. Om van te kunnen leren en oplossingen te bedenken om het de volgende keer beter te doen.’ En op samenwerking. ‘Ons gekke werkklimaat levert altijd veel ideeën op en die presenteren we ook bíjna allemaal aan onze klanten.

Het is wel veel, hè?, reageren ze dan meestal. Waarop wij antwoorden: inderdaad, want jullie mogen kiezen! En dan is het vaak stil, want dat zijn ze niet gewend. Wij geloven echter in het samen ontwikkelen van jaarplannen. Introducties worden in onze ogen pas echt een succes als je ze in goede samenwerking in de markt zet. Onze plannen zijn uiteraard gemaakt op basis van goed voorwerk, maar we scherpen ze samen verder aan en wijzigen waar nodig. Zelfs last-minute, omdat we dankzij die korte lijnen snel kunnen schakelen.’

2022: "zoenen, zoenen"

Vanuit die basis van ondernemen, durven en delen staan er voor het komende jaar alweer mooie plannen en producten op stapel, blikken de directieleden alvast vooruit. Hoe deze er concreet uitzien, is nu nog te vroeg om te vertellen, vertelt Bas. ‘Ik weet het, een heel flauw antwoord, maar we zijn nog volop aan het finetunen, dus wordt zeker binnenkort vervolgd!'

Wat Bas al wél alvast kan vertellen: 'Met Appelsientje slaan we een nieuwe richting in door sap te combineren met andere verassende ingrediënten, dat we een super coole nieuwe Dubbelfrisss-commercial gaan maken in Curaçao, gebaseerd op de oude “zoenen, zoenen”-campagne. Dat we, na de succesvolle introducties van CoolBest in zuivel en ijs dit assortiment volgend jaar verder gaan uitbreiden. En, minder belangrijk maar wel lekker vrolijk en gek is de nieuwe Riedel huisstijl waarvan je hier alvast een voorproefje kunt zien.’

Door anders te zijn, en te blijven, zorgt Riedel ook het komende jaar voor onderscheid. ‘Met producten en campagnes die aansluiten op de vraag van de consument, maar die vooral ook onderscheidend en leuk zijn! Zeker in de huidige tijd kunnen we, in plaats van al dat gemopper, best een beetje meer lol gebruiken. Laten we samen die lol toevoegen aan het leven van ons allemaal!’

Dit artikel is gesponsord door Riedel.

Bart Wijn, directeur Retail: ‘We blijven investeren in ons merkportfolio.’

Heineken terug bij Nederlandse roots: 'De klant centraal, in alles wat we doen'

Bart Wijn is de nieuwe directeur Retail bij Heineken Nederland. Er liggen mooie uitdagingen voor hem het komende jaar, en hij heeft er zin in: 'We zetten onze schouders eronder en over een paar jaar kijken we trots terug.'

Vice President Customer Development, Joost Houben: ‘We doen weliswaar minder dingen, maar de dingen dié we doen, doen we een stuk gro(o)t(s)er.’

'We zien dat we écht goede innovaties naar de markt aan het brengen zijn, producten die impact maken'

Vice President Customer Development, Joost Houben, blikt terug op een dynamisch 2024 voor Unilever. 'Een jaar van strategiewijziging en uitdagende marktontwikkelingen.' Het concern versterkte de kernfocus en scherpte de strategie verder aan, om nog meer snelheid te krijgen met relevante en impactvolle producten en innovaties. 'Minder dingen doen, maar met meer focus en meer impact.'

Jack de Klerk, Sales manager Echte Mannekes en Nick Matthijs, Ceo Matthijs op het hoofdkantoor in Hoogerheide.

Matthijs BV: private label én Echte Mannekes

Snoepproducent Matthijs is groot geworden in private label. Sinds 2022 is er met Echte Mannekes ook een sterk merk in de markt, waarmee de producent het pad naar een A-merk heeft ingezet. De ondersteuning op de winkelvloer wordt komend jaar onverminderd voortgezet.

Jorian van Acker Blommers, Commercieel Directeur P&G Benelux.

'Juíst ook binnen een meer uitdagende context blijft P&G dé drijver van categoriewaardegroei'

Procter & Gamble (P&G) kijkt terug op een succesvol 2024, ondanks uitdagende marktomstandigheden. 'Met z'n allen hebben we weer een sterk jaar neergezet', reageert Commercieel Directeur Jorian van Acker Blommers. 'We hebben veel groei gerealiseerd en categoriewaardegroei gedreven, op een duurzame manier.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.