Non-alcoholtrend verovert Nederland

Alcoholvrije aperitieven winnen aan populariteit. De reden? Deze drankjes geven het gevoel dat je tóch 'mee doet', waardoor ook zonder alcohol het moment een speciale gelegenheid wordt.

Bewustwording bij de consument blijft groeien

De gezondheids- en bewustwordingstrend groeit nog altijd. Deze ontwikkeling wordt breed gedragen door de Nederlandse consument. Dis is ook goed terug te zien in het supermarktschap.

Standaard bier en wijn hebben plaats gemaakt voor drankjes als Aperol Spritz en Crodino”

Het populaire borrelmoment

Het Nederlandse borrelmoment heeft zich in de loop der jaren sterk ontwikkeld. Standaard bier, wijn met een blokje kaas en een plakje worst hebben plaats gemaakt voor kwaliteit; voor drankjes als Aperol Spritz, Gin & Tonic en luxe borrelplanken. Hier geldt: de beleving is een belangrijke drijver voor succes. Deze drankjes worden gepresenteerd in een groot wijnglas, met veel ijsklontjes en garnering. Snel en simpel te maken.

Crodino nummer één non-alcoholisch aperitief

Er is een grote behoefte aan alcoholvrije dranken tijdens het sociale borrelmoment. De vraag stijgt, het aanbod ook. Er komen veel nieuwe alternatieven op de markt. Bijvoorbeeld The Duchess, een non-alcoholische gin & tonic. Maar naast die vele nieuwkomers wordt het aanbod ook gekenmerkt door een aantal vaste waarden.

Neem Crodino, het sprankelende Italiaanse bitterzoete aperitief zónder alcohol en mét stevige bite. Crodino is het allereerste non-alcoholische aperitief ter wereld en domineert nog altijd de categorie met zijn nummer één positie. Neem ook de nieuwe variant; Crodino Rosso. De smaak van deze nieuwe Crodino-variant is dankzij de infusie met bloedsinaasappel bitterzoet en toegankelijk.

Plaats op het schap?

De shopper heeft moeite met het vinden van alcoholvrije dranken omdat deze kriskras verspreid staan op het schap. Het advies?

  • Plaats alcoholvrije aperitieven binnen het aperitievenschap vlakbij Aperol. Hierdoor begrijpt de shopper wat voor soort product het is. Zo ook: alcoholvrij bier in het bierschap en alcoholvrije wijnen in het wijnschap.
  • Plaats signing! Geef door middel van een opvallende schapstrook de alcoholvrije producten aan.

Dry january mega media hype, deel mee in het succes

Een belangrijk moment voor deze categorie is januari. Consumenten nemen zich juist dan voor om bewuster en gezonder te gaan leven. De media zet hier dan ook ieder jaar vol op in! Retailers kunnen hierop inspelen door o.a. inspirerende promoties in de folder, maar ook schapvisibility en 2nd placement.

Dit artikel is gesponsord door A Brand New Day

Kim van den Wittenboer en Casper Roskam van Storck zien veel potentie in de bakcampagne van  Werther's Original.

Bakken met hét karamelmerk van Nederland

Van het favoriete iconische karamelsnoepje tot een recept voor karameldonuts op Instagram; Werther's Original, hét karamelmerk van Nederland, is veelzijdiger dan gedacht. Het bekende snoepmerk laat zien dat je met alle varianten thuis heel goed cakes, koekjes en andere lekkernijen kunt bakken. En dat is ook goed voor de supermarktondernemer.

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’

'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Het team van Paulig, met rechts vooraan in blauwe colbert Arthur Ham en in groen vest Joanneke Gamarino.

Paulig wil 'absolute voorloper zijn' op gebied van duurzaamheid

Paulig werkt al lange tijd aan duurzaamheid, maar het bedrijf achter het Tex Mex-merk Santa Maria gaat die inspanningen de komende jaren flink versterken. De 'sustainable development goals' van de Verenigde Naties voor 2030 zijn daarin leidend. 'We willen de absolute voorloper zijn.' Voor de retail betekent dit onder andere aanpassing van verpakkingen, maar vooral nog meer duurzaam assortiment in het schap.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.