Foamie, een van de succesvolste merken van New Flag, is in 2018 van start gegaan vanuit de gedachte zo weinig mogelijk water en plastic te gebruiken. In Duitsland is Foamie inmiddels het nummer 1 merk in ‘solid personal care’.
Kwalitatief hoogwaardige producten zonder plastic
Het A-merk begon met het ontwikkelen van de 100 procent plasticvrije shampoo en conditioner bars, waarna al snel meerdere productlanceringen volgden. ‘De ontwikkeling ervan vindt plaats in ons laboratorium in Duitsland en de producten worden koud geperst in Engeland’, legt Anne-Marie van Nes uit. In tegenstelling tot andere ‘solid care’ merken is Foamie ontstaan vanuit de gedachte dat het mogelijk zou moeten zijn kwalitatief hoogwaardige persoonlijke verzorgingsproducten zonder plastic te ontwikkelen.
‘Hiermee zijn we in de basis dus echt anders in vergelijking met andere traditionele verzorgingsmerken die vanuit de ‘liquids’ een solid-variant hebben ontwikkeld. Dit zie je bijvoorbeeld aan de functionaliteit van onze producten’, aldus Van Nes. ‘We streven ernaar onze producten continu door te ontwikkelen en te verbeteren. De shampoo-bar is bijvoorbeeld wat ronder van vorm, met drie drukpunten, zodat deze makkelijker in gebruik is in vergelijking met andere bars en waarmee bovendien de hoofdhuid gemasseerd kan worden', legt van Nes uit.
Maar Foamie gaat verder, en beperkt zich niet enkel tot shampoo’s , conditioners en showerbars. Foamie ontwikkelt een alternatief voor elke badkamerroutine, denk hierbij bijvoorbeeld aan bodybutters en droogshampoos. Alle producten van Foamie zijn volledig vrij van parabenen, siliconen, sulfaten en microplastics.
pH-neutraal
Eén Foamie-bar vervangt twee plastic flessen. Alle producten zijn op een bewuste manier geproduceerd en worden in Engeland gemaakt om zo de ecologische voetafdruk beperkt te houden. Daarnaast zorgt een ‘solid’ voor 80% waterbesparing in vergelijking met een ‘liquid’, bovendien is het lichter in gewicht en volume.
Bovendien is sprake van minder transport en worden de producten zoveel mogelijk ‘on demand’ in Europa geproduceerd om overstock te voorkomen. ‘Hoewel we continu proberen de uitstoot van CO2 te minimaliseren, zullen we nooit op 0 uitkomen’, aldus Van Nes. ‘Daarom werken we samen met ClimatePartner om onze CO2-emissies te compenseren, zodat we eind Q2 2022 zoveel mogelijk klimaatneutraal zijn. De Foamie-producten zijn behalve plasticvrij ook pH-neutraal en zeer mild in gebruik. De waarden liggen dicht bij de pH-waarden van de huid. In plaats van zeep gebruiken wij namelijk synthetisch zeep, ook wel bekend als 'syndets'. Dit voorkomt een uitgedroogde huid.’
Syndets worden koud geperst (bij maximaal 40 graden) zodat de hoogwaardige ingrediënten bewaard blijven. Zeep daarentegen wordt gekookt tijdens het productieproces.
Geen onnodige ingrediënten
Verder zijn alle Foamie producten PETA-gecertificeerd, vegan en bevatten ze geen onnodige ingrediënten zoals zeep, mineralenoliën, parabenen, siliconen en PEG. De basis van Foamie ligt bij shampoo, conditioner en body-bars. Later zijn aan de bars, die een stijlvol design en pastelkleurige tinten hebben, meer varianten toegevoegd.
‘En ook dit jaar volgen er nog nieuwe innovaties’, stelt Van Nes. ‘Alles is er op gericht om te komen tot een plasticvrije badkamer.’ Bijzonder is dat de bars voorzien zijn van een handig koord. Hierin was het merk een voorloper. Na gebruik hangt de gebruiker de bar op om te drogen. ‘Zeer functioneel, het kan bijvoorbeeld opgehangen worden aan een doucheknop’, verklaart Anne-Marie van Nes.
Drogisterijen
De Foamie-producten zijn op dit moment in ons land verkrijgbaar bij drogisterijen, ETOS en online retailers. In 38 landen wordt Foamie verkocht. ‘Ook in de Benelux zien we steeds meer interesses bij de grotere retailers, die ook steeds kritischer worden in het beoordelen van deze producten. Ze willen ‘greenwashing’ tegengaan en met Foamie hebben ze deze garantie,’ aldus Van Nes verder.
Foamie gaat verder dan het produceren van 100% plasticvrije verzorgingsproducten. Op internationaal niveau werkt het bedrijf bijvoorbeeld samen met Clean Hub, om ervoor te zorgen dat plastic afval uit de oceaan wordt gevist.
Anne-Marie van Nes: ‘Op dit moment richten we ons, ook middels sponsoring, op lokale initiatieven als het gaat om het plasticvrij maken van de leefomgeving. Zo zullen wij bijvoorbeeld dit jaar participeren in de jaarlijkse World Cleanup Day van de Plastic Soup Foundation, het grootste wereldwijde opruimevenement van het jaar.’
Dit artikel is gesponsord door Foamie.