Foamie gaat voor plasticvrije badkamer

Foamie gaat voor plasticvrije badkamer

Een plasticvrije badkamer, dat is de missie van het merk Foamie. De producten van Foamie zijn handzaam, bevatten geen plastic en ruiken heerlijk. 'We streven ernaar een plasticvrije oplossing te bieden voor elke badkamerroutine. Ook dit jaar komt Foamie met gave innovaties', zegt Anne-Marie van Nes, Managing Director van New Flag Benelux.

Foamie, een van de succesvolste merken van New Flag, is in 2018 van start gegaan vanuit de gedachte zo weinig mogelijk water en plastic te gebruiken. In Duitsland is Foamie inmiddels het nummer 1 merk in ‘solid personal care’.

Kwalitatief hoogwaardige producten zonder plastic

Het A-merk begon met het ontwikkelen van de 100 procent plasticvrije shampoo en conditioner bars, waarna al snel meerdere productlanceringen volgden. ‘De ontwikkeling ervan vindt plaats in ons laboratorium in Duitsland en de producten worden koud geperst in Engeland’, legt Anne-Marie van Nes uit. In tegenstelling tot andere ‘solid care’ merken is Foamie ontstaan vanuit de gedachte dat het mogelijk zou moeten zijn kwalitatief hoogwaardige persoonlijke verzorgingsproducten zonder plastic te ontwikkelen.

We streven ernaar onze producten continu door te ontwikkelen en te verbeteren”

‘Hiermee zijn we in de basis dus echt anders in vergelijking met andere traditionele verzorgingsmerken die vanuit de ‘liquids’ een solid-variant hebben ontwikkeld. Dit zie je bijvoorbeeld aan de functionaliteit van onze producten’, aldus Van Nes. ‘We streven ernaar onze producten continu door te ontwikkelen en te verbeteren. De shampoo-bar is bijvoorbeeld wat ronder van vorm, met drie drukpunten, zodat deze makkelijker in gebruik is in vergelijking met andere bars en waarmee bovendien de hoofdhuid gemasseerd kan worden', legt van Nes uit.

Maar Foamie gaat verder, en beperkt zich niet enkel tot shampoo’s , conditioners en showerbars. Foamie ontwikkelt een alternatief voor elke badkamerroutine, denk hierbij bijvoorbeeld aan bodybutters en droogshampoos. Alle producten van Foamie zijn volledig vrij van parabenen, siliconen, sulfaten en microplastics.

pH-neutraal

Eén Foamie-bar vervangt twee plastic flessen. Alle producten zijn op een bewuste manier geproduceerd en worden in Engeland gemaakt om zo de ecologische voetafdruk beperkt te houden. Daarnaast zorgt een ‘solid’ voor 80% waterbesparing in vergelijking met een ‘liquid’, bovendien is het lichter in gewicht en volume.  

Bovendien is sprake van minder transport en worden de producten zoveel mogelijk ‘on demand’ in Europa geproduceerd om overstock te voorkomen. ‘Hoewel we continu proberen de uitstoot van CO2 te minimaliseren, zullen we nooit op 0 uitkomen’, aldus Van Nes. ‘Daarom werken we samen met ClimatePartner om onze CO2-emissies te compenseren, zodat we eind Q2 2022 zoveel mogelijk klimaatneutraal zijn. De Foamie-producten zijn behalve plasticvrij ook pH-neutraal en zeer mild in gebruik. De waarden liggen dicht bij de pH-waarden van de huid. In plaats van zeep gebruiken wij namelijk synthetisch zeep, ook wel bekend als 'syndets'. Dit voorkomt een uitgedroogde huid.’

Syndets worden koud geperst (bij maximaal 40 graden) zodat de hoogwaardige ingrediënten bewaard blijven. Zeep daarentegen wordt gekookt tijdens het productieproces.

Geen onnodige ingrediënten

Verder zijn alle Foamie producten PETA-gecertificeerd, vegan en bevatten ze geen onnodige ingrediënten zoals zeep, mineralenoliën, parabenen, siliconen en PEG. De basis van Foamie ligt bij shampoo, conditioner en body-bars. Later zijn aan de bars, die een stijlvol design en pastelkleurige tinten hebben, meer varianten toegevoegd.

‘En ook dit jaar volgen er nog nieuwe innovaties’, stelt Van Nes. ‘Alles is er op gericht om te komen tot een plasticvrije badkamer.’ Bijzonder is dat de bars voorzien zijn van een handig koord. Hierin was het merk een voorloper. Na gebruik hangt de gebruiker de bar op om te drogen. ‘Zeer functioneel, het kan bijvoorbeeld opgehangen worden aan een doucheknop’, verklaart Anne-Marie van Nes.

Drogisterijen

De Foamie-producten zijn op dit moment in ons land verkrijgbaar bij drogisterijen, ETOS en online retailers. In 38 landen wordt Foamie verkocht. ‘Ook in de Benelux zien we steeds meer interesses bij de grotere retailers, die ook steeds kritischer worden in het beoordelen van deze producten. Ze willen ‘greenwashing’ tegengaan en met Foamie hebben ze deze garantie,’ aldus Van Nes verder.

Foamie gaat verder dan het produceren van 100% plasticvrije verzorgingsproducten. Op internationaal niveau werkt het bedrijf bijvoorbeeld samen met Clean Hub, om ervoor te zorgen dat plastic afval uit de oceaan wordt gevist. 

Anne-Marie van Nes: ‘Op dit moment richten we ons, ook middels sponsoring, op lokale initiatieven als het gaat om het plasticvrij maken van de leefomgeving.  Zo zullen wij bijvoorbeeld dit jaar participeren in de jaarlijkse World Cleanup Day van de Plastic Soup Foundation, het grootste wereldwijde opruimevenement van het jaar.’

Dit artikel is gesponsord door Foamie.

Kim van den Wittenboer en Casper Roskam van Storck zien veel potentie in de bakcampagne van  Werther's Original.

Bakken met hét karamelmerk van Nederland

Van het favoriete iconische karamelsnoepje tot een recept voor karameldonuts op Instagram; Werther's Original, hét karamelmerk van Nederland, is veelzijdiger dan gedacht. Het bekende snoepmerk laat zien dat je met alle varianten thuis heel goed cakes, koekjes en andere lekkernijen kunt bakken. En dat is ook goed voor de supermarktondernemer.

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’

'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Het team van Paulig, met rechts vooraan in blauwe colbert Arthur Ham en in groen vest Joanneke Gamarino.

Paulig wil 'absolute voorloper zijn' op gebied van duurzaamheid

Paulig werkt al lange tijd aan duurzaamheid, maar het bedrijf achter het Tex Mex-merk Santa Maria gaat die inspanningen de komende jaren flink versterken. De 'sustainable development goals' van de Verenigde Naties voor 2030 zijn daarin leidend. 'We willen de absolute voorloper zijn.' Voor de retail betekent dit onder andere aanpassing van verpakkingen, maar vooral nog meer duurzaam assortiment in het schap.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.