TastyBasics staat op het punt van grote vernieuwing. Het merk heeft zich gevestigd als de leverancier van echte voeding (op basis van onbewerkte producten; whole foods), en heeft het merk klaargemaakt voor deze toekomst.
Commercieel Directeur Johan Veld: ‘We hebben nieuwe verpakkingen die sinds eind januari instromen. De duidelijke paarse hoofdkleur zal nu op de winkelvloer voor een betere herkenbaarheid en uitstraling zorgen. Die nieuwe verpakking past beter bij onze aangescherpte propositie. Hiermee willen we een veel grotere doelgroep aanspreken en veel meer mensen onbewerkte producten laten eten. Daarom willen we opvallen in het schap. En niet alleen in de winkel, je ziet het ook terug op onze nieuwe website, die eveneens geheel in een nieuwe stijl is ingericht. We leggen op de vernieuwde website nog veel beter uit waarom TastyBasics juist deze onbewerkte producten maakt, en waarom onbewerkt voedsel beter voor je is.’
Betere levensstijl
TastyBasics is een snelgroeiend merk met inmiddels een brede distributie bij een groot deel van de Nederlandse retail. Het merk is opgestart vanuit de behoefte aan producten die een betere levensstijl ondersteunen. Jan Buining, oprichter van TastyBasics, gelooft erin dat mensen een betere levensstijl moeten najagen. De door en door bewerkte producten uit het hedendaagse aanbod zetten de consument aan tot meer eten, terwijl er nauwelijks voedzame bestanddelen in die voeding zitten (door voedingsdeskundigen als Jaap Seidell al lange tijd aangemerkt als belangrijke oorzaak voor overgewicht).
Daarom maakt TastyBasics een productlijn op basis van onbewerkte producten, met belangrijke voordelen: ze zijn vezelrijk, eiwitrijk, laag in koolhydraten en bevatten geen toegevoegde suikers. Het assortiment bestaat uit verschillende varianten crackers, muesli, houdbaar brood (denk aan roggebrood), tussendoor-repen en beschuit (met zaden en pitten). De crackers vormen de kern van het portfolio.
Verhaal van onbewerkte producten duidelijker vertellen
Veld: ‘De eerste grote groei van TastyBasics is gekomen doordat we laag in koolhydraten zitten met onze onbewerkte producten. Dat trekt de aandacht van dieetgoeroes, die het product aanbevelen omdat je daar al snel van zou kunnen afvallen. Maar daarmee zijn we enigszins onbedoeld in de dieethoek terechtgekomen, waar de mensen die op hun gezondheid letten toch al hun producten zoeken. Dat is een relatief kleine groep.'
'Nu we bij meer retailers in het reguliere schap zijn ondergebracht', vervolgt Veld, 'krijgen we de mogelijkheid om een veel grotere doelgroep gezonder te laten eten. We vinden dat heel Nederland toegang moet hebben tot de producten van TastyBasics, omdat het gaat om veel meer dan alleen minder koolhydraten. Het aspect van de onbewerkte ingrediënten is op de achtergrond geraakt, terwijl dat wel de essentie van onze propositie is. Dat gaan we veel duidelijker vertellen: we leveren super voedzame onbewerkte producten die vezelrijk, eiwitrijk en laag in koolhydraten zijn en waaraan nooit suikers worden toegevoegd.’
Campagne
De nieuwe verpakking legt uit hoe het zit met die onbewerkte ingrediënten. Een QR-code linkt naar de website waarop het verhaal nog veel duidelijker staat uitgelegd en waarom dat zo veel beter is dan alle bewerkte producten die nu zo’n 50 procent van de markt bepalen. Tegelijk start nu een campagne voor het grote publiek om TastyBasics nog veel breder onder de aandacht te brengen.
Dennis Berg, Marketing & Intelligence Manager: ‘Gedurende zes weken gaat TastyBasics het grootste foodmerk op de radio zijn. Daarnaast komt het merk terug in verschillende podcasts, zoals De Grote Vooroordelenshow van Gwen van Poorten en Geraldine Kemper, en Darmstad FM van Tina de Bruin. Daarnaast gaat TastyBasics mee in verschillende (winkel)magazines, is er een online campagne via Videoland, YouTube, banners op websites en andere sociale media, en zijn er wobblers, schapcommunicatie en promo’s bij retailers.’
Urgentie
Voor TastyBasics is dit de eerste grote above-the-linecampagne. Veld: ‘Dat zegt iets over onze grote ambities. Er is een groot gevoel van urgentie, vanuit het feit dat we echt zien dat er gewerkt moet worden aan betere voeding. We voelen dat met de dag duidelijker wordt wat de consequenties zijn van bewerkt voedsel. Je ziet het aan het feit dat 50 procent van Nederland kampt met overgewicht, aan het feit dat 40 procent van Nederland ondervoed is, en in veel gevallen zijn de mensen met overgewicht en ondervoeding ook nog eens dezelfde personen.'
'Dat heeft alles te maken met het eten van bewerkte grondstoffen: dat zijn geconcentreerde calorieën. Daardoor hebben mensen meer voeding nodig, maar krijgen ze eigenlijk veel te weinig voedingsstoffen en bouwstoffen binnen. Waardoor ze weer meer gaan eten, een schommelende bloedsuikerspiegel krijgen en weer meer nodig hebben.'
'Het is zo dat mensen weliswaar nog steeds weer ouder worden dan vroeger, maar steeds minder gezonde levensjaren hebben. En die minder gezonde levensjaren kosten de maatschappij enorm veel geld aan escalerende zorgkosten. Het belang van goede voeding moet nu echt beter verteld gaan worden. De wereld vraagt om versnelling, vanuit meerdere aspecten. Die ambitie is er en die pakken we.’
Dit artikel is gesponsord door TastyBasics.