Het is in Nederland onmogelijk een huishouden voor te stellen zonder een product of merk van Nestlé. Het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld heeft een ongekend assortiment producten in huis in vrijwel elke categorie van de foodbranche. In Nederland zijn dit onder andere de koffie van Nescafé, Starbucks en Nespresso, de chocolade van KitKat, Lion en l’Atelier, Nestlé en NaturNes Bio babyvoeding, waters van San Pellegrino en Vittel, Maggi, de plantaardige producten van Garden Gourmet en Nestlé Purina diervoeding met onder meer Felix, Bonzo en Purina One.
Merken die iedereen kent, die vaak al generaties lang een belangrijke rol spelen voor de Nederlandse consument. Maar zeker ook merken waarin Nestlé jaar na jaar investeert om in nauwe samenwerking met de handelspartners de groeikansen die er in de markt zijn zo optimaal mogelijk te benutten.
Groeien met een missie
‘Het verbeteren van levenskwaliteit en bijdragen aan een gezondere toekomst is wat ons én onze groei drijft’, zegt commercial director Marjolijn Niggebrugge van Nestlé in Amstelveen.
‘Een jaar geleden zeiden we dat we in 2019 fors wilden groeien en dat is absoluut gelukt! We hebben hele mooie innovaties en renovaties gedaan; 250 in totaal maar liefst. Hierdoor hebben we groei kunnen realiseren. Hier zal het overigens niet bij blijven, want ook in 2020 zullen we met zo’n 150 innovaties en renovaties komen. Producten waarin biologisch, natuurlijke ingrediënten, vegan en minder milieubelastende verpakkingen centraal staan’, aldus Niggebrugge.
Vele van de 250 vernieuwingen die Nestlé in 2019 bracht hebben groei in de betreffende categorie gerealiseerd. Goed voorbeeld is de lancering in de supermarkt van een assortiment koffieproducten van het beroemde koffiemerk Starbucks. De lancering van Starbucks bonen, gemalen koffie en Starbucks by Nescafé Dolce Gusto- en Nespressocapsules is een succes.
‘Retailers hebben de introductie omarmt’, zegt Niggebrugge. ‘De introductie heeft niet alleen voor omzetgroei van koffie gezorgd, het heeft ook waarde aan de categorie toegevoegd. En weet je wat hierbij ook heel opvallend is? De formule die de waarde van Starbucks het beste in het schap weet weer te geven, is degene die het meeste wint. Oftewel: de executie op de winkelvloer is key!’
Meer innovaties
Ook verraste Nestlé met de introductie van Maggi Soep in Zak in vier varianten. Niggebrugge: ‘Alle soepen zijn vegetarisch en drie ervan veganistisch en allen gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten.’ Daarnaast is er volop geïnnoveerd met Garden Gourmet. ‘Garden Gourmet biedt op basis van verse ingrediënten 100% vegetarische recepturen voor iedereen. Van groenteburgers tot worstjes, van falafels tot filetstukjes en van hummus tot broodbeleg.
De belangrijkste innovaties van dit jaar waren de Garden Gourmet Incredible Burger en de Garden Gourmet Incredible Mince, beiden rauwe vegan producten. Ook nieuw is Nestlé NaturNes Bio, biologische babyvoeding en snacks gemaakt om moeders te helpen het goed te blijven doen. Nestlé NaturNes Bio biedt potjes met wortelen, knijpzakjes met appels, zuivelhapjes en zelfs ontbijtgranen. Allemaal biologisch en uiteraard erg lekker.’
Een andere succesvolle introductie in 2019 was de uitbreiding van KitKat. ‘KitKat is het grootste candybarmerk van Nederland. De introducties van KitKat Green Tea Matcha en daarvoor KitKat Ruby zijn door de consument bijzonder goed ontvangen. Dit succes smaakt zeker naar meer en daarom zijn er ook komende jaar de nodige innovaties van KitKat te verwachten’, aldus Niggebrugge.
Rol als ontwikkelaar
De innovatiekracht van Nestlé krijgt in 2020 een vervolg met liefst 150 innovaties en renovaties. Het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld pakt haar rol als categorie ontwikkelaar echter ook op andere gebieden.
‘Trends komen en gaan, de smaak van de consument verandert. Dat vergt als organisatie niet alleen snelheid, maar ook een perfecte executie op het moment van de waarheid: in de winkel, voor het schap, op de computer of telefoon. Als Nestlé is het onze taak ons portfolio verder te verbeteren en nu en in de toekomst op maat op de wensen van de consument in te spelen. We kijken steeds waar we kunnen innoveren, maar nog veel belangrijker is: waar kunnen we waarde toevoegen aan de categorie?’, aldus Niggebrugge die terugkijkt op een succesvol jaar.
‘2019 heeft gebracht wat we wilden: groei door innovatie en samenwerking. En het is heel belangrijk dat je waarmaakt wat je zegt. In een goede samenwerking liggen enorme groeikansen. Groei die we willen realiseren door middel van innovaties, betere executie en partnerships. Kijk naar onze wereldwijde koffiealliantie met Starbucks voor Starbucks at home; een logische en terechte samenwerking van twee sterke specialisten. De samenwerking met Starbucks biedt ons de kans nog meer te bouwen op onze innovatiekracht en de rol die we als categorie ontwikkelaar in de koffiecategorie hebben. We kijken altijd waar we de consument nog beter van dienst kunnen zijn.’
Dit artikel is gesponsord door Nestlé