Nestlé: 'Groeien door innovatie en samenwerking'

Nestlé: 'Groeien door innovatie en samenwerking'
Commercial director Marjolijn Niggebrugge: ‘We kijken steeds waar we kunnen innoveren, maar nog veel belangrijker is: waar kunnen we waarde toevoegen aan de categorie?’

Met tientallen merken van topkwaliteit en met producten in alle grote categorieën in de supermarkt, is Nestlé een toonaangevende fabrikant in de foodbranche. Een positie die Nestlé dit jaar onderstreepte met liefst 250 innovaties en renovaties. En ook in 2020 zet Nestlé vol in op innovatie. Met 150 innovaties en renovaties, door samenwerking en door waarde toe te voegen, worden de groeikansen in de markt optimaal benut.

Het is in Nederland onmogelijk een huishouden voor te stellen zonder een product of merk van Nestlé. Het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld heeft een ongekend assortiment producten in huis in vrijwel elke categorie van de foodbranche. In Nederland zijn dit onder andere de koffie van Nescafé, Starbucks en Nespresso, de chocolade van KitKat, Lion en l’Atelier, Nestlé en NaturNes Bio babyvoeding, waters van San Pellegrino en Vittel, Maggi, de plantaardige producten van Garden Gourmet en Nestlé Purina diervoeding met onder meer Felix, Bonzo en Purina One.

Merken die iedereen kent, die vaak al generaties lang een belangrijke rol spelen voor de Nederlandse consument. Maar zeker ook merken waarin Nestlé jaar na jaar investeert om in nauwe samenwerking met de handelspartners de groeikansen die er in de markt zijn zo optimaal mogelijk te benutten.

Groeien met een missie

‘Het verbeteren van levenskwaliteit en bijdragen aan een gezondere toekomst is wat ons én onze groei drijft’, zegt commercial director Marjolijn Niggebrugge van Nestlé in Amstelveen.

Het verbeteren van levenskwaliteit en bijdragen aan een gezondere toekomst is wat ons én onze groei drijft”

‘Een jaar geleden zeiden we dat we in 2019 fors wilden groeien en dat is absoluut gelukt! We hebben hele mooie innovaties en renovaties gedaan; 250 in totaal maar liefst. Hierdoor hebben we groei kunnen realiseren. Hier zal het overigens niet bij blijven, want ook in 2020 zullen we met zo’n 150 innovaties en renovaties komen. Producten waarin biologisch, natuurlijke ingrediënten, vegan en minder milieubelastende verpakkingen centraal staan’, aldus Niggebrugge.

Vele van de 250 vernieuwingen die Nestlé in 2019 bracht hebben groei in de betreffende categorie gerealiseerd. Goed voorbeeld is de lancering in de supermarkt van een assortiment koffieproducten van het beroemde koffiemerk Starbucks. De lancering van Starbucks bonen, gemalen koffie en Starbucks by Nescafé Dolce Gusto- en Nespressocapsules is een succes.

‘Retailers hebben de introductie omarmt’, zegt Niggebrugge. ‘De introductie heeft niet alleen voor omzetgroei van koffie gezorgd, het heeft ook waarde aan de categorie toegevoegd. En weet je wat hierbij ook heel opvallend is? De formule die de waarde van Starbucks het beste in het schap weet weer te geven, is degene die het meeste wint. Oftewel: de executie op de winkelvloer is key!’

Meer innovaties

Ook verraste Nestlé met de introductie van Maggi Soep in Zak in vier varianten. Niggebrugge: ‘Alle soepen zijn vegetarisch en drie ervan veganistisch en allen gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten.’ Daarnaast is er volop geïnnoveerd met Garden Gourmet. ‘Garden Gourmet biedt op basis van verse ingrediënten 100% vegetarische recepturen voor iedereen. Van groenteburgers tot worstjes, van falafels tot filetstukjes en van hummus tot broodbeleg.

De belangrijkste innovaties van dit jaar waren de Garden Gourmet Incredible  Burger en de Garden Gourmet Incredible Mince, beiden rauwe vegan producten. Ook nieuw is Nestlé NaturNes Bio, biologische babyvoeding en snacks gemaakt om moeders te helpen het goed te blijven doen. Nestlé NaturNes Bio biedt potjes met wortelen, knijpzakjes met appels, zuivelhapjes en zelfs ontbijtgranen. Allemaal biologisch en uiteraard erg lekker.’

Een andere succesvolle introductie in 2019 was de uitbreiding van KitKat. ‘KitKat is het grootste candybarmerk van Nederland. De introducties van KitKat Green Tea Matcha en daarvoor KitKat Ruby zijn  door de consument bijzonder goed ontvangen. Dit succes smaakt zeker naar meer en daarom zijn er ook komende jaar de nodige innovaties van KitKat te verwachten’, aldus Niggebrugge.

Rol als ontwikkelaar

De innovatiekracht van Nestlé krijgt in 2020 een  vervolg met liefst 150 innovaties en renovaties. Het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld pakt haar rol als categorie ontwikkelaar echter ook op andere gebieden.

‘Trends komen en gaan, de smaak van de consument verandert. Dat vergt als organisatie niet alleen snelheid, maar ook een perfecte executie op het moment van de waarheid: in de winkel, voor het schap, op de computer of telefoon. Als Nestlé is het onze taak ons portfolio verder te verbeteren en nu en in de toekomst op maat op de wensen van de consument in te spelen. We kijken steeds waar we kunnen innoveren, maar nog veel belangrijker is: waar kunnen we waarde toevoegen aan de categorie?’, aldus Niggebrugge die terugkijkt op een succesvol jaar.

In een goede samenwerking liggen enorme groeikansen”

‘2019 heeft gebracht wat we wilden: groei door innovatie en samenwerking. En het is heel belangrijk dat je waarmaakt wat je zegt. In een goede samenwerking liggen enorme groeikansen. Groei die we willen realiseren door middel van innovaties, betere executie en partnerships. Kijk naar onze wereldwijde koffiealliantie met Starbucks voor Starbucks at home; een logische en terechte samenwerking van twee sterke specialisten. De samenwerking met Starbucks biedt ons de kans nog meer te bouwen op onze innovatiekracht en de rol die we als categorie ontwikkelaar in de koffiecategorie hebben. We kijken altijd waar we de consument nog beter van dienst kunnen zijn.’

Dit artikel is gesponsord door Nestlé

Bart Wijn, directeur Retail: ‘We blijven investeren in ons merkportfolio.’

Heineken terug bij Nederlandse roots: 'De klant centraal, in alles wat we doen'

Bart Wijn is de nieuwe directeur Retail bij Heineken Nederland. Er liggen mooie uitdagingen voor hem het komende jaar, en hij heeft er zin in: 'We zetten onze schouders eronder en over een paar jaar kijken we trots terug.'

Vice President Customer Development, Joost Houben: ‘We doen weliswaar minder dingen, maar de dingen dié we doen, doen we een stuk gro(o)t(s)er.’

'We zien dat we écht goede innovaties naar de markt aan het brengen zijn, producten die impact maken'

Vice President Customer Development, Joost Houben, blikt terug op een dynamisch 2024 voor Unilever. 'Een jaar van strategiewijziging en uitdagende marktontwikkelingen.' Het concern versterkte de kernfocus en scherpte de strategie verder aan, om nog meer snelheid te krijgen met relevante en impactvolle producten en innovaties. 'Minder dingen doen, maar met meer focus en meer impact.'

Jack de Klerk, Sales manager Echte Mannekes en Nick Matthijs, Ceo Matthijs op het hoofdkantoor in Hoogerheide.

Matthijs BV: private label én Echte Mannekes

Snoepproducent Matthijs is groot geworden in private label. Sinds 2022 is er met Echte Mannekes ook een sterk merk in de markt, waarmee de producent het pad naar een A-merk heeft ingezet. De ondersteuning op de winkelvloer wordt komend jaar onverminderd voortgezet.

Jorian van Acker Blommers, Commercieel Directeur P&G Benelux.

'Juíst ook binnen een meer uitdagende context blijft P&G dé drijver van categoriewaardegroei'

Procter & Gamble (P&G) kijkt terug op een succesvol 2024, ondanks uitdagende marktomstandigheden. 'Met z'n allen hebben we weer een sterk jaar neergezet', reageert Commercieel Directeur Jorian van Acker Blommers. 'We hebben veel groei gerealiseerd en categoriewaardegroei gedreven, op een duurzame manier.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.