Hilversumse Jumbo's klaar voor verdere groei

Hilversumse Jumbo's klaar voor verdere groei
Sipke Schoonhoven opent samen met Carl van Dam een derde Jumbo.

Jumbo-ondernemer Sipke Schoonhoven is klaar voor verdere groei. Volgend jaar is de ambitie om samen met zijn compagnon Carl van Dam een derde supermarkt te openen in de omgeving van Hilversum, waar het duo nu twee florerende zaken runt. 'Met elke nieuwe winkel willen we winnen.'

Jumbo-ondernemers Carl van Dam en Sipke Schoonhoven zijn sinds juni 2019 samen de eigenaren van twee Jumbo’s in Hilversum. Zij namen de Jumbo aan Stephensonlaan 45 over, terwijl die aan de Larenseweg al eigendom was van Schoonhoven en Van Dam, oud-voorzitter van de franchisersvereniging van Jumbo. Met de winkel aan de Larenseweg wonnen ze vorig jaar de titel Hilversumse Onderneming van het Jaar en dat is geen toeval.

‘We gaan altijd voor een fantastische winkel, waar een consument voor alles terecht kan en waar ook een stuk beleving te vinden is’, zegt Sipke Schoonhoven (34) in zijn kantoor van de winkel aan de Larenseweg, waar hij uitzicht heeft over het parkeerdek.

Naar mijn idee kan een winkel pas echt floreren wanneer er veel aandacht is voor persoonlijke groei van de medewerkers.”

‘Naar mijn idee kan een winkel pas echt floreren wanneer er veel aandacht is voor persoonlijke groei van de medewerkers. En met meerdere winkels kun je mensen, die de capaciteiten daarvoor hebben, ook makkelijker door laten groeien. Wanneer ze bij ons niet verder komen, dan maar elders. Daar ben ik heel helder in, en anders was ik zelf ook niet op deze positie gekomen’, zegt de geboren Fries, telg uit een supermarktfamilie.

‘t Gooi

Sipke Schoonhoven heeft de afgelopen jaren ervaren dat personeel in de regio ´t Gooi sneller van baan en werkgever switcht dan in bijvoorbeeld regio’s in het noorden van het land, die hij uit zijn eerdere werkzame leven goed kent. ‘Medewerkers zitten hier wat minder lang op de post. Er is ook veel aanbod en er doen zich meer kansen voor. De Randstad schurkt tegen ’t Gooi aan en daar zijn ook veelvuldig banen beschikbaar. Bovendien denk ik dat medewerkers wat minder honkvast zijn dan in bijvoorbeeld Friesland. Dat heeft ook te maken met een stukje mentaliteit en karakter.’

Om het schaarse supermarkttalent te vinden met de juiste mentaliteit is een werving & selectiebureau geen overbodige luxe. ‘Het is best lastig aan goede mensen te komen en ze te verleiden om bij ons te komen werken. Wij  schakelen daarvoor Foodmanagers in. Zij hebben een fijnmazig netwerk en weten dat ik op zoek ben naar mensen met ervaring en ambitie, liefst HBO-geschoold.’

Derde winkel openen

Gemiddeld zo’n  twee keer per jaar schakelen Van Dam en Schoonhoven wervings- en selectiebureau Foodmanagers in, maar ook tussentijds is er contact met de organisatie van Ruud van der Leij. ‘Hij heeft veel foodretailervaring en dan is het prettig om af en toe te sparren’, zegt Schoonhoven die samen met Carl van Dam de ambitie heeft uitgesproken om de komende jaren te blijven groeien.

‘In 2021 willen we een derde winkel in de omgeving openen en verder blijven we rondkijken. Onze hoofdbusiness blijft in ieder geval supermarkten. Een horecazaak zal ik bij wijze van spreken niet kopen,’ aldus de ondernemer die met Carl van Dam de BV Saam Wen runt.

‘Dit staat voor samen winnen. We willen met iedere nieuwe supermarkt de strijd aangaan met de concurrentie en winnen door volledig in te zetten op persoonlijke groei van onze medewerkers. Met meerdere winkels is het voor de mensen ook makkelijker om door te groeien naar functies die op dat moment beter passen in de ontwikkeling van de betreffende medewerker. Plezier in het werk is echt het allerbelangrijkste. Ik werk daar dagelijks aan. Het enthousiasme wil ik overbrengen. Nu we doorgroeien en over zo’n 350 personeelsleden beschikken merk ik wel dat het wat lastiger wordt om iedereen de aandacht te geven die nodig is.’

Filiaalmanager

Sipke Schoonhoven, van 2004 tot 2011 filiaalmanager van Super de Boer-winkels in Grou, Wolvega, Steenwijk, Marknesse en van 2011 tot 2015 bij de Jumbo in Joure, gaat de winkel aan de Larenseweg in 2021 uitbreiden. ‘Rond de zomer willen we starten met de verbouwing, zodat we onze 30.000 klanten per week beter kunnen bedienen en ze dus wat minder met grote drukte te kampen krijgen. Met name op ‘vers’ gaan we meer inzetten binnen onze nieuwe setting’, zegt de ondernemer die ook meer parkeerplaatsen tot zijn beschikking hoopt te krijgen.

In feite zijn wij als supermarkt een soort event geworden.”

In corona-tijden is het sowieso prettig dat er meer ruimte ontstaat om de vele klanten veilig te kunnen ontvangen. ‘In feite zijn wij als supermarkt een soort event geworden. Het is ongeveer het enige uitje waar veel mensen dagelijks naar uit kijken. Ik spreek vaste klanten die alleen wonen en heel blij zijn om iemand te kunnen ontmoeten in de supermarkt. Dat moet je niet onderschatten, maar is in feite heel treurig. Zelf ervaar ik trouwens ook wel het gemis van een personeelsfeest of weekborreltje met het personeel’, stelt Schoonhoven die wat moeite heeft met de rol van handhaver die enigszins op hem en zijn collega-ondernemers lijkt af te komen nu.

‘Het echte plezier dat je in de winkel met je klanten hebt is wat weg. Wanneer er iemand zonder mondkapje binnenstapt, zeg je daar netjes iets van, maar dat leidt soms ook tot een vervelend gesprek. Het komt de sfeer in de winkel ook niet ten goede want ook andere klanten kunnen zich ergeren aan iemand die zich niet aan de regels houdt. Die klanten klampen dan ook weer medewerkers van ons aan. Maar ik wil te allen tijde voorkomen dat wij als handhavers moeten dienen. Best een dilemma in deze verwarrende tijden.’

Dit artikel is gesponsord door Foodmanagers


Groei online bestedingen vraagt om nieuwe verpakkingsoplossingen

Groei online bestedingen vraagt om nieuwe verpakkingsoplossingen

Het zal niemand ontgaan zijn dat de supermarktomzetten dit jaar flink groeien door de uitbraak van de coronacrisis. Vooral de online verkopen van levensmiddelen floreren. Het marktaandeel van online supermarkten groeit volgens GfK, zo blijkt uit een onderzoek van dit jaar, de komende jaren door naar 7,2 procent. Bunzl Retail & Industry, specialist op het gebied van verpakkingen, ziet deze groei met name terug in de vraag naar de verpakkingsoplossingen van het Food Online assortiment.

Yes it's Pizza: geheel vegetarisch met groentebodem

Yes it's Pizza introduceerde in 2018 pizza's met groentebodems. Een nieuw product, dat inspeelt op de trends van dit moment en nieuwe kopers aantrekt. Op de stayersranglijst neemt Dr.Oetker de zevende plek in. 'Een mooie verrassing!', reageert trade marketing manager Andor Leerdam.

Ook binnen kat wil Best for your Friend een stevige positie opbouwen

Het merk Best for your Friend presteert in het supermarktkanaal buitengewoon goed. Het merk is dit jaar met 33 procent in omzet gegroeid (Bron: Nielsen, Food ex Lidl/Aldi, MAT week 40/2020) en is binnen de categorie hondensnacks marktleider. Naast verdere groei in hond ziet het merk kansen in de categorie kat en heeft dit jaar o.a. de vernieuwende natuurlijke kattensnack Delicups gelanceerd. Ze hebben bij leidende retailers in Nederland, Frankrijk, België, UK en DACH schapposities verworven op basis van bewezen successen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.