Haal meer rendement uit de tijdschriftencategorie

Haal meer rendement uit de tijdschriftencategorie
Job Muller, Algemeen Directeur van Aldipress.

Ondanks het feit dat het online bereik van magazines groeit, doet het printbereik er nog wel degelijk toe, vertelt Job Muller, Algemeen Directeur bij Aldipress. 'Magazines genereren nog steeds traffic. En als je ze niet hebt, vindt de consument dat een gemis.' De schakel tussen uitgevers en retail zorgt daarom voor een kernassortiment op maat dat rendement oplevert.

Het afgelopen jaar wist de consument het tijdschriftenschap in de supermarkt uitstekend te vinden, blikt Muller terug. ‘Logisch natuurlijk, maar ook buiten COVID doet de categorie het nog altijd goed.’ Jaarlijks worden er nog altijd meer dan tweehonderdmiljoen magazines gemaakt, vertelt hij. ‘Waarvan ongeveer dertig procent bestemd is voor de losse verkoop. Dat zijn er dus zo’n zestig miljoen per jaar. Ruim de helft hiervan gaat richting het foodretailkanaal.’

Wat verkoopt het beste?

Het assortiment dát er ligt, moet echt een assortiment zijn waar vraag naar is, weet Aldipress. ‘Wij kopen daarom niet alleen magazines in bij uitgevers’, legt Muller uit, ‘en verkopen die aan retail (food en non-food). Maar denken ook mee met onze klanten, zodat zij zoveel mogelijk rendement uit het schap kunnen halen.’

Wij hebben alle informatie in huis om exact in te kunnen vullen wat het beste verkoopt”

Het bedrijf adviseert de uitgevers én retailers over oplages, spreiding en optimale schapindeling op basis van algoritmen. ‘Wij hebben alle informatie in huis om per verkooppunt exact in te kunnen vullen wat het beste verkoopt.’ En daarmee bedoelt de algemeen directeur zowel magazines als kranten, strips en puzzelboekjes, verduidelijkt hij. ‘Behalve de Linda’s en de Libelles gaan de Donald Ducks en de Denksporten namelijk eveneens nog veelvuldig over de toonbank.’ Ook een stevige bestseller kan overigens een boost zijn voor het schap, zegt hij lachend. ‘Het boek van Martien Meiland bijvoorbeeld, mocht het afgelopen jaar niet ontbreken.’

Minder handling op de winkelvloer

Kort samengevat vergroot Aldipress de verkoopkansen van magazines met een sterk kernassortiment, vertelt Muller. ‘En daarbij kijken we of dat kernassortiment het beste full- of double facing gepresenteerd kan worden. Hierdoor krijg je een rustiger en overzichtelijker schap, wat weer aantrekkelijker is voor de consument. Het mes snijdt op die manier dus aan twee kanten.’

De focus op een kernassortiment zorgt er bovendien voor dat er minder unieke magazine pakketten nodig zijn. ‘Nu krijgt elke winkel nog een eigen uniek assortiment, omdat het uitgangspunt tot voorkort was om zoveel mogelijk volume en zoveel mogelijk verschillende magazines naar het schap te brengen. Nu gaan we dus van maximaal volume naar maximale waarde.’ En minder handling op de winkelvloer, benadrukt hij. ‘Want het reduceert het retourpercentage. Bovendien is het ook nog eens een stuk duurzamer, want je bespaart op papier en transportkosten.’

Verkoopkansen inschatten

‘Hopen doet verkopen’ is niet meer van deze tijd, weet Muller. ‘Iets wat uitgevers wel lang hebben gedacht. Op basis van alle beschikbare verkoopdata kunnen wij namelijk heel betrouwbaar inschatten wat de verkoopkans van een magazine is. Ons algoritme blijkt dan ook een prima basis voor het adviseren over uitzet en afzet.’

Een volgende stap, blikt hij alvast vooruit naar 2022, is oriëntatie op online nalevering van magazines. 'Ik vind het niet meer van deze tijd om rücksichtslos magazines na te leveren wanneer uitverkoop dreigt, zonder te weten of die uitverkoopsituatie zich voor dat specifieke magazine echt gaat voordoen. Sterker nog: de praktijk wijst uit dat die nalevering achteraf vaak niet nodig was. En mocht een magazine toch een keer uitverkocht zijn, wat zou er dan efficiënter zijn om de consument bij het schap de mogelijkheid te geven dat specifieke magazine direct online te bestellen. Op dit moment werken we dat model verder uit, op basis van een QR-code. (knipoogt) Ons allen inmiddels meer dan bekend. We verwachten binnenkort een eerste pilot te kunnen doen.’

Een sterk assortiment magazines, strips en puzzelboekjes draagt bij aan het genereren van traffic naar de supermarkt”

Supply chain vereenvoudigen

Dergelijke initiatieven maken het tevens mogelijk om de logistieke supply chain verder te vereenvoudigen, vertelt hij. ‘Aldipress is continu op zoek naar mogelijkheden om te komen tot minder kilometers over de weg. In dat kader vind ik dat ook reductie van leverdagen bespreekbaar moet zijn. Nu komen we nog vier keer per week met magazines bij verkooppunten. Ik denk dat maximaal drie keer meer dan toereikend zou kunnen zijn.’

Aldipress gaat mee met de tijd, besluit Muller. ‘Door dit soort aanpassingen blijft de magazineverkoop in foodretail onverminderd relevant én interessant. Want laten we vooral niet vergeten dat een sterk assortiment magazines, strips en puzzelboekjes ook bijdraagt aan het genereren van traffic naar de supermarkt. En dat het de verblijfsduur van de consument ín die supermarkt verhoogt.’

Het bedrijf krijgt van haar klanten de ruimte om haar strategie neer te zetten, vertelt hij. ‘Natuurlijk moeten we soms vechten voor ons plekje, maar elke keer weer blijkt dat we een goede match zijn met het ondernemerschap dat ik steeds weer ontmoet bij al die gepassioneerde retailers. Ik ben dan ook positief over de huidige samenwerking en kijk ernaar uit om die het komende jaar verder te versterken!’

Dit artikel is gesponsord door Aldipress.

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Met een samenvoeging van business units en een sterke focus op onderscheidende merken is Henkel een krachtiger en efficiënter partner in wasmiddelen en haarverzorging. Ondertussen behoort het bedrijf ook tot de koplopers in duurzaamheid.

Algemeen directeur Nicole Freid: ‘Hoe meer HAK verkoopt, hoe meer positieve impact we maken op mens en natuur.’

HAK: 'Nauwer samenwerken om de eiwittransitie te versnellen'

'Hoe beter het met HAK gaat, hoe beter het is voor alle stakeholders: de teler, de retailer, de consument en de planeet. Dat maakt het mooi om voor HAK te werken', stelt algemeen directeur Nicole Freid. 'Het doel is om met nauwere samenwerking met de supermarkten de eiwittransitie verder te versnellen.'

Area President André Ruikes en 
Sales Director Inge van Horne: ‘Binnen het sustainability programma richten we ons op drie niveaus: “For You”, “For the People” en “For the Planet”.’

Cloetta focust op duurzame groei: 'Let's create a sweeter future together'

Categoriegroei en verduurzaming, dat zijn de kernpunten in de strategie en categorievisie van Cloetta. Grote merken als Red Band, Venco, Sportlife en The Jelly Bean Factory zullen die groei ondersteunen. Verdere stappen in duurzaamheid helpen de retailer bij zijn Scope 3 CO2-reductie.

Martijn van Weele, Director Commercial Development bij Coca-Cola Europacific Partners Nederland: ‘Doordat we overal aanwezig waren, hebben we unieke ervaringen aan mensen kunnen weggeven, dat zorgt echt voor engagement.’

'De potentie van onze categorie is groot, daar gaan we de komende jaren het maximale uithalen'

Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) kijkt terug op een dynamisch jaar. 'Een jaar waarin we onze strategische visie aanscherpten', vertelt Martijn van Weele, Director Commercial Development. 'Waarin commercie en digitalisering samenkwamen en we veel positieve impact konden maken, samen met onze klanten.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.