Retailers spelen in toenemende mate in op de vegatrend, maar het schapbeleid laat nog wel eens te wensen over. Kees van den Heuvel maakt voor retailers schappenplannen op basis van verzamelde data. Steeds beter is de private labelaar (of beter gezegd ontwikkelaar van store brands - red.), die ook produceert voor A-merk fabrikanten, in staat om het shoppergedrag te begrijpen.
Consumentenbeslisboom
Schouten Europe heeft daar een consumentenbeslisboom voor ontwikkeld welke uitgaat van het eetmoment, het type product en of het vleeslijkend is of niet. Is het product bedoeld voor een warme maaltijd (avond/lunch) of als tussendoortje/snack? ‘Snacks zijn in dit segment ook belangrijk aan het worden. Op dit moment vertegenwoordigt het zo’n tien procent van het totale aandeel vleesvervangers’, legt Kees van den Heuvel uit.
Klassieke en variatie componenten
Om het aankoopgedrag goed te kunnen begrijpen en retailers goed te kunnen adviseren, maakt Schouten niet alleen onderscheid tussen gerecht en snack maar wordt ook onderscheid gemaakt tussen klassieke componenten, ingrediënten en variaties in componenten en ingrediënten. Een belangrijke segmentatie, redeneert Van den Heuvel.
De klassieke componenten bevatten items die klassieke vleesproducten imiteren en bedoeld zijn voor ‘naast’ het gerecht. Denk aan burgers, schnitzels en worsten. De zogeheten variatie componenten lijken niet per se op vlees. Van den Heuvel: ‘Ze zijn ook niet bedoeld om klassieke vleesproducten te imiteren. Voorbeelden hiervan zijn de linzenburger, groenteschijf of notenburger.’ Tenslotte is daar als laatste groeiplatform nog de categorie snacks; items die als tussendoortje worden geconsumeerd en niet per se bij een gerecht.
‘Iemand die kiest voor plantaardig doet dat op basis van deze geschetste onderverdelingen’, verklaart Van den Heuvel. ‘En daarom kunnen wij de retailer een steeds verfijnder schap- en assortimentsadvies geven. De ontwikkeling staat nog wel in de kinderschoenen, maar wordt steeds volwassener.’
Het is voor Schouten Europe duidelijk dat plant-based een enorme groei doormaakt en dat steeds meer consumenten er naar vragen. Al decennialang is het concern hier van doordrongen. Daarom is bij aanvang al besloten een fasegewijze transitie als koers neer te zetten.
Fases
In fase 1 ging het nog om de optimalisatie van de voederconversie van dieren. Door het gebruik van diervoeding nauwkeurig af te stemmen, ontstaat de juiste balans voor een optimale vleesproductie. Grote gespecialiseerde voederbedrijven houden zich hiermee bezig. In fase 2, die voor Schouten Europe is ingegaan begin jaren negentig van de vorige eeuw, stond het elimineren van vlees centraal.
‘In die tijd begonnen we het dier uit de keten te halen. Je kunt de plantaardige eiwitten beter zelf consumeren dan er dieren mee voeden en die vervolgens slachten, was de gedachte toen’, legt Schipper uit. Een gedachte die steeds meer voet aan de grond kreeg. Met de ontwikkeling van plantaardige producten bood en biedt Schouten Europe een alternatief voor vlees. De wijze van produceren is gebaseerd op de extrusie van grondstoffen, veelal soja.
In de derde fase is het uitschakelen van processing het belangrijkste. Omdat consumenten meer behoefte hebben aan ‘eerlijke’ producten, ontwikkelt ook Schouten Europe plant-based producten die minder bewerking nodig hebben dan in fase 2. De keuze voor authentieke en vooral minder verschillende ingrediënten brengt de producten dichter bij hun oorsprong. Van den Heuvel: ‘De markt gaat toe naar steeds minder op vlees lijkende producten, waar een tijd geleden de vleesvervangers nog echt op vlees moesten lijken.’
In fase 4, de laatste, gaat het om het elimineren van uitstoot door transport. ‘Lokale sourcing wordt dan ook steeds belangrijker’, licht Van den Heuvel toe. ‘Ingrediënten worden zoveel mogelijk lokaal ingekocht en geproduceerd voor een lagere uitstoot en minder energieverspilling. Dat valt niet altijd mee, omdat ons klimaat niet geschikt is voor de teelt van alle van belang zijnde gewassen.’ Tenslotte voorzien de twee als een belangrijke stap in de toekomst dat nog meer en kwalitatief betere duurzamere verpakkingen een integraal onderdeel van het duurzaamheidsbeleid worden.
Groei in populariteit
Beide heren zijn van mening dat het assortiment vleesvervangers de wind heel erg mee heeft. ‘Niet alleen omdat consumenten vanuit gezondheidsredenen vlees vaker links lagen liggen, ook omdat de vleesindustrie onder een vergrootglas is komen te liggen. Een actueel item’, aldus Schipper. ‘We leveren private label producten en daarbinnen kunnen wij een groot deel van het basisassortiment leveren met een focus op smaak en kwaliteit. Daarnaast zetten we vol in op innovatie en optimalisatie om de categorie te blijven vernieuwen en verbeteren. We streven er naar om onze klanten door het jaar heen te verrassen met nieuwe innovaties of productverbeteringen.’
Dit artikel is gesponsord door Scouten Europe.