Ísey Skyr breidt assortiment flink uit met uitrol naar grote landen

Ísey Skyr breidt assortiment flink uit met uitrol naar grote landen
Commercieel directeur Miriam Snel van Ísey Skyr Benelux.

Ísey Skyr timmert flink aan de weg. Het assortiment wordt voortdurend uitgebreid met nieuwe varianten. Ook liggen meer innovaties in het verschiet. Commercieel directeur Miriam Snel van Ísey Skyr Benelux en haar team zijn druk met alle ontwikkelingen van het merk in het supermarktkanaal en de eerste stappen in out-of-home worden gezet. Ook opende op 30 juni in Amersfoort de eerste Ísey Skyr Bar.

MS Iceland Dairies is een IJslandse zuivelcoöperatie van 600 familie melkvee boerderijen. Het bedrijf is in 1927 opgericht. De internationale uitrol van de traditionele en authentieke skyr wordt vanuit het hoofdkantoor in Reykjavik gecoördineerd en decentraal aangestuurd. Miriam Snel is als commercieel directeur verantwoordelijk voor de uitrol in de Benelux. Er zijn grote plannen met het merk, dat in ons land sinds 2018 een vliegende start kende.

Wezenlijk ander product

Ísey Skyr wordt met moderne technologie geproduceerd, maar nog steeds volgens traditioneel recept en met de originele IJslandse skyrculturen. ‘Het bereidingsproces is wezenlijk anders dan bij reguliere yoghurt- of kwarkproducten’, legt Snel uit. ‘Voor een liter yoghurt is 1 liter melk nodig, voor 1 liter skyr is 3,5 keer zoveel melk nodig. Dat zorgt ervoor dat de eiwitten van nature aanwezig zijn en niet toegevoegd hoeven te worden.’ 

Het bereidingsproces is wezenlijk anders dan bij reguliere yoghurt- of kwarkproducten”

De melk wordt eerst gepasteuriseerd en gecentrifugeerd waarbij het vet uit de melk wordt gehaald. Vervolgens worden de skyrculturen toegevoegd en vindt er een uniek fermentatieproces plaats. Eigenlijk kun je dit vergelijken met het maken van desembrood. Daar wordt van het deeg een beetje apart gehouden dat ze laten gisten en weer de basis is voor het nieuwe deeg. Zo is dit ook bij echte skyr. Je houdt een deel van het eindproduct apart en laat dit ontwikkelen tot nieuwe skyrculturen.

Op het einde wordt middels een uniek proces het vocht uit de skyr gehaald, wat zorgt voor de zachte romige structuur, eigenlijk net als hangop. Na zo’n 24 tot 36 uur is de skyr klaar om verpakt te worden. Miriam Snel: ‘Er is anno 2022 nog wel eens verwarring over de samenstelling en productie van vergelijkbare producten, maar onze skyr is de enige échte skyr, gemaakt volgens het originele recept.’

Het zuivelproduct is in 2018 gelanceerd in Nederland. ‘In een markt met twee dominante spelers is het ons toch maar gelukt om door te breken’, concludeert Snel nu. Aanvankelijk stond ze er met bedenken, uitvoeren en opstarten alleen voor. Inmiddels leidt ze een commercieel  team van acht man. Het succes van Ísey Skyr heeft niet alleen te maken met de authentieke bereiding, maar ook met consumententrends. ‘De consument is steeds vaker op zoek naar eiwitrijke voeding, goede macronutriënten en producten die lage gehaltes suiker en vet bevatten. Maar natuurlijk moet het ook lekker zijn’, weet Snel.

De switch naar meer verwensmaken was een schot in de roos”

Verwensmaken

‘We zijn ons assortiment destijds gestart met uitsluitend fruitvarianten om de gezondheid van het product te benadrukken. We kregen echter steeds meer verzoeken voor varianten van ons merk die in het buitenland al verkrijgbaar waren, zoals de crème brûlée. We hebben toen de switch gemaakt naar meer verwensmaken en dat was een schot in de roos’, vertelt de commercieel directeur.

Het assortiment is vorig jaar verder uitgebreid met onder andere Gezouten Karamel, Aardbei- Witte Chocolade en Lemon Cheesecake. ‘Ook deze varianten kennen lage vetgehaltes en er is geen sprake van toegevoegde suikers. De goede voedingswaarden zorgen ervoor dat de consument geen schuldgevoel krijgt’, legt ze uit. ‘Als men wil genieten, dan ook met iets wat écht lekker is. Dat is de gedachte.’

Daarnaast speelt Ísey Skyr in op een aantal andere belangrijke trends, denk hierbij aan on-the go met knijpzakjes. Binnenkort zullen deze te vinden zijn bij Albert Heijn. En ook hier zullen naast vanille, banaan en bosvruchten de verwensmaken in knijpzakjes terug te vinden zijn. Toffee is hier het eerste voorbeeld van, sinds deze maand bij meerdere ketens in de schappen. Snel: ‘We sluiten niet uit dat er ook meerdere gezonde verwensmaken in knijpzakjes zullen volgen. De nieuwe smaken die we toevoegen zorgen voor versnelde groei.’

Skyr on Top

De nieuwste lijn die Skyr lanceert is Skyr on Top, een gezond verwenproduct in drie varianten: karamel, aardbei en perzik. Bovenop naturel skyr met onderin een (fruit)laagje. ‘Nu onze fanbase zo sterk groeit, merken we ook dat de consument open staat voor nieuwe producten. Onze verwensmaken vallen zeer goed in de smaak, maar door fruitsmaken in deze nieuwe stijl te introduceren, maken we het ontbijtmoment aantrekkelijker.’ 

Om het merk aan de man te brengen organiseert Ísey Skyr veel proeverijen op de supermarktvloer, maar je kunt het merk ook vinden op beurzen, festivals en bijvoorbeeld de Libelle Zomerweek. ‘Verder zijn we heel actief op social media. We leggen de focus daarbij op lifestyle’, aldus Snel.

Het feit dat wij echt uit IJsland komen maakt ons interessant voor zowel consument als retailer”

‘De consument is op zoek naar gezonde en lekkere voeding en wil minder koolhydraten. We werken veel samen met influencers om onze boodschap over te brengen. Het feit dat wij echt uit IJsland komen, dat wij echte skyr maken en dat we breken met veel tradities van het zuivelschap maakt ons interessant voor zowel consument als retailer. Daarmee heeft Ísey Skyr ook alle potentie om een echt lovebrand te worden. Er liggen ook nog grote innovaties in het verschiet voor volgend jaar en verder. Daarover communiceren we graag op een ander moment.’ 

Ísey Skyr Bar 

Op 30 juni werd in Amersfoort de eerste Ísey Skyr Bar in ons land geopend aan de Utrechtsestraat. Een ideale plek om een heerlijke bowl of smoothie te halen, of te laten bezorgen. Nog een manier om de consument verder kennis te laten maken met het merk en de producten, maar natuurlijk ook om inspiratie op te doen voor thuis. Andere locaties zullen later dit jaar volgen. En hiermee zal ook de Ísey Skyr Bar bijdragen aan het nog bekender maken van het merk en de populariteit verder te laten groeien. 

Dit artikel is gesponsord door Ísey Skyr.

Kees van den Heuvel (l) en Wim Schipper: ‘Consumentenbeslisboom ontwikkeld’

De 4 fasen van Schouten Europe voor plant-based in supermarktschap

Al in 1991 voorzag oprichter en huidige CEO Henk Schouten van Schouten Europe een fasegewijze transitie naar plant-based producten. 'De vier fasen vormen nog steeds de basis voor onze visie. We zitten eigenlijk volop in de tweede fase maar zien ook al de eerste producten uit fase 3 en 4 ontstaan', legt Kees van den Heuvel, Trade Marketeer bij Schouten Europe uit. Samen met Wim Schipper spreekt hij over de ontwikkeling die het bedrijf doormaakt en ook leggen de twee uit hoe belangrijk het schappenplan bij de supermarkt is.

Frank de Haan, Danone

Danone bundelt de krachten

In meerdere opzichten begint het verhaal van Danone met de missie: bringing health through food to as many people as possible. Zowel bij Nutricia, Alpro als Danone zuivel. Om nog sterker aan deze missie te bouwen, zal er onderling nadrukkelijker worden samengewerkt. Wat betekent dat voor de merken? Frank den Haan, directeur Retail van Danone, licht de ontwikkelingen toe.

Bram Meijer, Marketing
Director EMEA bij Beyond Meat. - Foto: Diederik van der Laan

Beyond Meat maakt plantaardig vlees toegankelijk

Beyond Meat is bij de Distrifood Marketing Awards verkozen tot winnaar in de categorie 'Vlees, vis, vleeswaren en vleesvervangers, zuivelvervangers'. De jury is lovend over de introductie van de verschillende soorten plantaardig vlees onder het merk. De rotatie is goed en de lancering heeft gezorgd voor mooie vernieuwing in het schap. 'De gelijkenis met dierlijk vlees moet groot zijn, een belangrijk doel', stelt Bram Meijer, Marketing Director EMEA.

Vlnr: Heike van Wersch, Susan den Boer en Piet Hein de Porto.

Marketing Award voor Arla: ondernemerschap in innovaties

Arla wint de Distrifood Magazine Marketing Award in de categorie Zuivel. De jury looft de wijze waarop Arla steeds weer groei weet te creëren op concepten met meerwaarde voor de categorie. Ook de sterke ondersteuning met campagnes wordt zeer gewaardeerd.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.