HAK: 'Nauwer samenwerken om de eiwittransitie te versnellen'

HAK: 'Nauwer samenwerken om de eiwittransitie te versnellen'
Algemeen directeur Nicole Freid: ‘Hoe meer HAK verkoopt, hoe meer positieve impact we maken op mens en natuur.’

'Hoe beter het met HAK gaat, hoe beter het is voor alle stakeholders: de teler, de retailer, de consument en de planeet. Dat maakt het mooi om voor HAK te werken', stelt algemeen directeur Nicole Freid. 'Het doel is om met nauwere samenwerking met de supermarkten de eiwittransitie verder te versnellen.'

‘Deze tijd kenmerkt zich door meer onzekerheid en complexiteit’, zegt algemeen directeur Nicole Freid. ‘De afgelopen dertig jaar konden we besluiten nemen gebaseerd op de ervaring en data die we hadden. Nu moeten we met minder informatie flexibeler opereren en in verschillende scenario’s denken en werken. Het vraagt om nog meer ondernemerschap. Gelukkig is HAK compact genoeg voor de benodigde wendbaarheid.’

Wat betekent dat voor de relatie met de retail?

‘Het vraagt om nog meer intensieve samenwerking waarin je goed elkaars uitdagingen moet begrijpen om gezamenlijk tot strategieën voor groei en waardecreatie te komen. Overigens maakt dat het samen werken nog veel leuker en interessanter.’

Welke ontwikkelingen zijn belangrijk de komende jaren?

‘In 2030 zal de gemaksgeneratie meer dan de helft van de volwassenen vormen. Gevolg is een hogere vraag naar gemaksconcepten en kanaalverschuivingen. Dit biedt HAK en de categorie grote kansen. Groen gemak zit in onze genen. Vervolgens zorgen klimaatextremen voor onzekerheid in grondstofaanvoer. Dat vereist een intensievere samenwerking met telers, risicospreiding en investeringen in weerbare bodems die bestand zijn tegen droogte of veel neerslag.

In 2030 zal de gemaksgeneratie meer dan de helft van de volwassenen vormen”

De krapte op de arbeidsmarkt, ten slotte, is een uitdaging voor elke werkgever. Ook voor ons. Maar dat levert ook kansen op. De gegrilde en geroosterde groente-oplossingen van HAK Fresh voor het foodservicekanaal nemen in relevantie toe. Hiermee bieden we een antwoord op de personeelsschaarste in professionele keukens met high quality green convenience: gezond en lekker aanbod zonder de inzet van veel arbeid.’

HAK zet grote stappen in verduurzaming van de keten. Hoe ver bent u?

‘Alle lokale teelt van HAK is gecertificeerd: PlanetProof of biologisch. Onze ambitie is nog steeds om in 2027 alle lokale groenten en peulvruchten biologisch te telen. Dit jaar zijn ook onze sperziebonen, zuurkool en boerenkool omgezet naar biologisch. Daarnaast blijft betaalbaarheid voor consumenten een uitdaging, waar we de meerkosten van biologische teelt nu voor onze rekening nemen.

Nicole Freid: 'Onze ambitie is nog steeds om in 2027 alle lokale groenten en peulvruchten biologisch te telen.'
Nicole Freid: 'Onze ambitie is nog steeds om in 2027 alle lokale groenten en peulvruchten biologisch te telen.'

We blijven geloven in de voordelen van biologisch, zoals betere bodemkwaliteit en biodiversiteit, waardoor we ook op lange termijn nog gezonde kwaliteitsgroenten kunnen blijven telen op de Hollandse akkers. Het doel is samen met telers naar schaalbare biologische teelt te groeien, wat investeringen in technologie haalbaarder maakt en biologische producten toegankelijker en betaalbaarder. Daarbij moeten telers een compensatie blijven krijgen voor hun duurzame inspanningen.’

Proefboerderij

‘Dit jaar startten we een proefboerderij; volgend jaar openen er nog twee. Samen met telers versnellen we de verduurzaming van akkerbouw. Het is open innovatie; de kennis die we opdoen stellen we beschikbaar aan iedereen in de keten. We kunnen er andere telers en ketenpartners uitnodigen. We experimenteren met telen van gewassen op andere soorten grond, met verschillende biologische gewassen en met het verzamelen van data over een perceel door middel van satellietmetingen. Daarmee analyseren we bijvoorbeeld de staat van de bodem. Dat zijn allemaal pilots, en als iets werkt, dan kunnen we dat verder opschalen.’

Hoever is de eiwittransitie?

‘Het beweegt de goede kant op, naar niet snel genoeg. We zien wel een nieuw momentum: ook retailers hebben ambitieuze doelstellingen in de eiwittransitie, mede vanuit de CSRD-richtlijn. Die betekent een nieuwe rapportageverplichting voor bedrijven om hun impact op mens en klimaat transparant te maken. Peulvruchten, met hun lage CO2-emissie vanwege plantaardige eiwitten, kunnen hierbij helpen. We willen de groei versnellen om onze impact op de eiwittransitie te vergroten.’

Welke impuls wil HAK gaan geven?
‘Begin dit jaar kwam onze “HAK in Pak”-range met peulvruchten, wat zorgde voor verjonging en groei voor de categorie en ons merk. Daarnaast zorgt de range voor nieuwe kopers. 20 procent van de kopers zijn nieuw in het segment en 40 procent koopt nu meer. Dat is een sterke categorieverruiming, met bovendien een verpakking met een lagere CO2-impact dan de traditionele verpakkingen.

In week 47 introduceerden we onze Protein Bowls in stazak: snelle, voedzame maaltijden met koolhydraten, groenten en peulvruchten. Ze voldoen aan de vraag naar moderne gemaksmaaltijden en proteïne. We zien dat er al veel aanbod is in proteïne, maar veel concepten zijn op basis van dierlijke bronnen en daarmee helpen ze de eiwittransitie niet. Onze Protein Bowls zijn wél volledig plantaardig en dragen zo wél bij in de eiwittransitie.’

Dus het gaat eigenlijk wel goed?

‘Peulvruchten zijn het hardst groeiende segment in groenteconserven, mede dankzij HAK in Pak. Het segment groeit nu 9 procent in volume, met een positieve impact op de totale categorie. Maar zoals gezegd; we willen onze impact in de eiwittransitie verder vergroten. De consumptie moet echt nog fors omhoog; we hebben de ambitie om van peulvruchten de snelst groeiende categorie in de hele supermarkt te maken. Daarom hebben we begin november ook onze prijzen van de meeste peulvruchten naar beneden gebracht. Ook zo willen we consumenten stimuleren om peulvruchten te eten.’

Dit artikel is gesponsord door HAK.

Martijn van Weele, Director Commercial Development bij Coca-Cola Europacific Partners Nederland: ‘Doordat we overal aanwezig waren, hebben we unieke ervaringen aan mensen kunnen weggeven, dat zorgt echt voor engagement.’

'De potentie van onze categorie is groot, daar gaan we de komende jaren het maximale uithalen'

Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) kijkt terug op een dynamisch jaar. 'Een jaar waarin we onze strategische visie aanscherpten', vertelt Martijn van Weele, Director Commercial Development. 'Waarin commercie en digitalisering samenkwamen en we veel positieve impact konden maken, samen met onze klanten.'

Export en Business Development Manager Frank Willemars, Marketing Manager Karlijn Ordelmans en Geert-Jan Zandbergen, 
Commercieel Directeur bij Bolletje.

Bolletje zet zich in voor bewust voeden én meer verbinden

Bolletje heeft haar missie en visie aangescherpt. Met "bewust voeden en meer verbinden" ligt de focus nóg meer dan voorheen op het bereikbaar maken van verantwoorde voeding, maar blijft er ook ruimte voor bewust genieten. Tegelijkertijd wil Bolletje zich meer in gaan zetten om een rol van betekenis te kunnen spelen in de veranderende maatschappij.

Linda van Hooft en Kevin Frencken van Sonac: ‘Van eetbare bijproducten maken we hoogwaardige, circulaire ingrediënten.’

'Dierlijke bijproducten maken voedingssector duurzamer'

Bijproducten van de producenten van vlees, vleeswaren en vlees­producten zijn waardevolle ingrediënten in allerlei voedingsproducten voor consumenten. Dit draagt volop bij aan de circulariteit van de voedingssector. Dat zouden best meer mensen mogen weten, zeggen producenten van dierlijke eiwitten en vetten. 'De producten zijn voedzaam én duurzaam.'

Vice President Customer Development, Joost Houben: ‘We doen weliswaar minder dingen, maar de dingen dié we doen, doen we een stuk gro(o)t(s)er.’

'We zien dat we écht goede innovaties naar de markt aan het brengen zijn, producten die impact maken'

Vice President Customer Development, Joost Houben, blikt terug op een dynamisch 2024 voor Unilever. 'Een jaar van strategiewijziging en uitdagende marktontwikkelingen.' Het concern versterkte de kernfocus en scherpte de strategie verder aan, om nog meer snelheid te krijgen met relevante en impactvolle producten en innovaties. 'Minder dingen doen, maar met meer focus en meer impact.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.